ננסי רייגן, אלמנתו של נשיא ארצות הברית לשעבר, רונלד רייגן, הלכה לעולמה היום (ראשון) בגיל 94. השחקנית ההוליוודית לשעבר זכורה בכך שהיתה אשת נשיא מגוננת בזמן הקריירה של בעלה בהוליווד, בזמן שמונת שנותיו בבית הלבן, בעת ניסיון ההתנקשות בו וכשחלה באלצהיימר שממנה סבל בשנותיו האחרונות. רייגן הפכה לאחת הגברות הראשונות המשפיעות ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית בזמן שבעלה הרפובליקני כיהן בתפקיד הנשיא בין השנים 1981 ל-1989. רונלד רייגן, שהיה נוהג לכנותה "אמא" בזמן שהיא כינתה אותו "רוני", הלך לעולמו בשנת 2004 לאחר מאבק ממושך במחלת האלצהיימר, המחלה הזחלנית שפוגעת בזיכרון.
כמו ננסי דיוויס, ננסי רייגן היתה שחקנית בהוליווד בשנות ה-40 וה-50 ונישאה לרונלד רייגן, שחקן קולנוע מרכזי, ב-1952. לאחר מכן שימשה בתור הגברת הראשונה של מדינת קליפורניה בזמן שבעלה כיהן כמושל קליפורניה מ-1967 עד 1975. לאחר מכן הזוג עבר לבית הלבן עקב ניצחונו המסחרר של רייגן על הנשיא הדמוקרטי ג'ימי קרטר ב-1980. הפרויקט המפורסם ביותר של ננסי רייגן בתור הגברת הראשונה היה הקמפיין למלחמה בסמים שהיה מכונה "רק הגד לא". לאחר שבעלה החל לפתח את מחלת האלצהיימר, היא הפכה לדוברת של מציאת תרופה לאלצהיימר. רייגן נודעה כאשה לא צעקנית במיוחד בפומבי, אך היתה ידועה גם בנחישותה ובטעמה ובסגנונה המובחרים. יחד עם בעלה הם הפכו לדמויות מעוררות מחלוקת בזמן כהונתו כנשיא.

סרן ג'יימס א. סיימונדס מעניק את הדגל שכיסה את ארון בעלה לננסי רייגן בהלווייתו. צילום: ויקיפדיה
סרן ג'יימס א. סיימונדס מעניק את הדגל שכיסה את ארון בעלה לננסי רייגן בהלווייתו. צילום: ויקיפדיה

נשיא לא מבודד


בתור אשתו, עמיתתו לפוליטיקה ויועצתו של רייגן, ננסי רייגן הפכה לאחת הגברות הראשונות העוצמתיות ביותר בהיסטוריה, באותה שורה עם גברות ראשונות אחרות כמו אשתו של פרנקלין רוזוולט, אלינור, אשתו של וודרו ווילסון, אדית', ואשתו של ביל קלינטון, הילרי. זכורה במיוחד התבטאות אחת של ננסי רייגן לגבי מוסד אשת הנשיא: "אני רואה את הגברת הראשונה כאמצעי נוסף על מנת לשמור את הנשיא לא מבודד", כך אמרה ב-1985. היא הוסיפה: "אני מדברת עם אנשים. הם אומרים לי דברים. אני אשה שאוהבת את בעלה ולא מתנצלת על כך שאני דואגת לרווחתו האישית והפוליטית".

בשנותיה האחרונות רייגן השילה ממשקלה ונעשתה שברירית יותר, ובילתה את רוב זמנה בדאגה לבעלה החולה בביתם בלוס אנג'לס, בשכונת בל אייר. רייגן נהגה לדבוק בפרוטוקולים ובפרטים, ושמרה על שלווה סטואית בזמן הלווייתו של בעלה ביוני 2004.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר את תנחומיו למשפחת רייגן על מותה של אלמנת הנשיא רונלד רייגן. לדברי נתניהו, "אני זוכר את ננסי כאישה אצילית שתמכה בנשיא רייגן ועמדה לצדו. היא תיזכר כידידה גדולה של מדינת ישראל".