הרשויות בתימן עצרו היום (חמישי) גבר יהודי, בחשד שהיה מעורב בסיוע להברחת ספר תורה עתיק כבן 500 שנה מהמדינה, יחד עם קבוצת היהודים שעלו השבוע לישראל במבצע החשאי "מקצה תימן", כך לפי דיווח של העיתון Jewish Chronicle ("ג'ואיש כרוניקל"). לפי הדיווח, יחד עם היהודי נעצר גם מוסלמי שעבד בשדה התעופה בתימן, בחשד כי סייע במכוון לרב שהיה בקבוצה ונשא עמו את ספר התורה העתיק, לעבור בקלות את הבידוק הביטחוני. הסיבה למעצר השניים, לפי הדיווח, היא שהספר נחשב לנכס של המדינה.



תמונות של העולים, כמו כן של הספר העתיק שהובא לארץ, הופצו במהרה עם ההודעה על תום המבצע בכלי התקשורת ברחבי ישראל. במהלך המבצע ההיסטורי, הקבוצה האחרונה של עולי תימן, בהם 17 בני אדם מצנעא וראידה, נחתה ביום ראשון לפנות בוקר בישראל. קבוצת העולים שהגיעה חולצה ממלחמת האזרחים במדינה. בכך, הגיע לסיומו גל העלייה האחרון מתימן שבמסגרתו הועלו בשנים האחרונות יותר מ-200 יהודים במספר מבצעי עליה, שנערכו בסיוע הסוכנות היהודית, לאחר שגברו ההתנכלויות ליהודים על רקע אנטישמי.



"הרעיון להשאיר את הספר בתימן מגוחך"



דובר הסוכנות היהודית אבי מאיר מסר היום לג'ואיש כרוניקל כי הוא "לא יכול לאשר האם אכן גבר יהודי נעצר בתימן". על הבאת ספר התורה ארצה, אמר: "ספר התורה העתיק שהובא מתימן לישראל השבוע הוא קניינה של הקהילה היהודית בראידה , של יהדות תימן ושל העם היהודי".



"הרב של ראידה שהגיע השבוע לישראל יחד עם החברים האחרונים של קהילתו, הביא את ספר התורה איתו בגאווה ובגלוי, כמעשה של שיתוף המורשת העשירה של קהילתו. הרעיון שהספר יישאר ללא הגנה במדינה שנקרעה לגזרים במלחמת אזרחים אלימה, בה היו מעורבים מספר צדדים שעוינים באכזריות ליהודים, הוא מגוחך.



חלק מהיהודים שעלו ארצה במהלך המבצע. צילום: הוסכנות היהודית