טורקיה היא ספקית הנשק העיקרית של דאעש, כך טוען שגריר רוסיה לאו"ם, ויטלי צ'ורקין. מוסקבה הגישה למועצת הביטחון של האו"ם נתונים על אספקת הנשק מטורקיה לארגון המדינה האסלאמית, שנעשה דרך גופים לא ממשלתיים, אך בפיקוח המודיעין הטורקי.



המכתב של השגריר צ'ורקין למועצת הביטחון מפרט את הארגונים שבהם נעשה שימוש כדי להעביר את הנשק לדאעש ובעיקר את "קרן בסאר", שב-2015 שיגרה כ-50 שיירות לאזור בתוך סוריה, כ-260 ק"מ צפונית לדמשק.



לטענת הרוסים, גם ארגון שנקרא "הקרן לזכויות אדם וחירויות" מעורבת בהעברת הנשק. השיירות עוברות דרך מספר נקודות בידוק על הגבול הטורקי-סורי, כמו גם דרך מעברי מים כמו נהר הפרת.



בין סוגי הנשק שטורקיה מעבירה לארגון הג'יהאד, לטענת הרוסים, טילי נ.ט. מסוג טאו, משגרי RPG, רובים ורימונים, וכן תחמושת מסוגים שונים ומערכות קשר. בשנה שעברה, כתב צ'ורקין, קיבלו ארגוני טרור הפועלים בסוריה חומרי נפץ בשווי 1.9 מיליון דולרים מטורקיה.



גם נשיא סוריה בשאר אסד טען כי הטורקים עומדים מאחורי המלחמה בארצו וקרא בראיון לחמושים הנלחמים בארצו "הצבא של רג'פ טאיפ ארדואן" (נשיא טורקיה). בשנה שעברה פרסם צבא רוסיה ראיות, כולל צילומי לוויין, על טורי של מיכליות נפט לטורקיה מאזורים בסוריה שבשליטת דאעש.



הטענות הרוסיות באות על רקע העימות בין מוסקבה לאנקרה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על גבול טורקיה-סוריה בסוף חודש נובמבר. בעקבות זאת פרץ סכסוך בין שתי המדינות, שגרר הטלת סנקציות רוסיות על טורקיה. מספר ימים לאחר מכן האשים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את טורקיה שהפלת המטוס הרוסי נועדה להגן על אספקת הנפט.