ראש ממשלת איסלנד, סיגמונדור גונלאוגסון ביקש לפזר את הפרלמנט לאחר שהאופוזיציה קראה להצבעת אי-אמון בממשלה, כך מסר נשיא המדינה, אולפור ראגנר גרימסון. אחרי פגישה עם ראש הממשלה, גרימסון אמר כי הוא מבקש לשוחח עם המפלגות המרכזיות לפני שיחליט על פיזור הפרלמנט. זאת, בעקבות חשיפת מסמכי פנמה על הכספים שהחזיק עם רעייתו במקלט מס.


יממה אחרי הפגנות ענק בריקיאוויק בדרישה להתפטרותו של גונלאוגסון, שמכהן בתפקידו מזה שלוש שנים, ועל רקע דרישת האופוזיציה לקיים הצבעת אי אמון, פרסם בצהריים ראש הממשלה פוסט בפייסבוק, שבו הביע נכונות לקיים בחירות חדשות אם מפלגת העצמאות החברה בקואליציה לא תוכל לתמוך בו. "דנתי בעניין עם יו"ר מפלגת העצמאות ואמרתי כי הם חברי המפלגה לא יאמינו שהם יכולים לתמוך בקואליציה, אני אפזר את הפרלמנט ואקרא לבחירות מוקדמות מהר ככל האפשר", כתב. 
 
לאחר מכן, נועד גונלאוגסון עם הנשיא גרימסון והביע את רצונו להתפטר, אולם הנשיא הבהיר כי אינו מוכן לכך. לדבריו, הוא רוצה לקיים שיחות עם שר האוצר ומנהיג מפלגת העצמאות, ביארני בנדיקטסון, ועם ראשי שאר המפלגות על מנת לבחון דרכים להתמודדות עם המשבר מאחר שהקמת ממשלה חדשה עלולה לקחת זמן רב מדי. "חשוב עבור, תושבי איסלנד, בתור אומה, להסכים על דרך מוצלחת ליציאה מהמצב הזה", אמר בנאום טלוויזיוני. 
 

סוריה עקפה את הסקנציות 

 

בתוך כך, נמשכות החשיפות מתוך מיליוני המסמכים של פירמת עורכי הדין בפנמה, מוסאק פונסקה. היומון הצרפתי לה מונד, שחבר בקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים שחשף את המסמכים, דיווח היום כי מקורבים של משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, עקפו את הסנקציות הבינלאומיות בעזרת מקלטי מס שארגנה להם החברה.
 
לפי הדיווח, שלוש חברות סוריות, שנמצאות ברשימת הסנקציות בשל אספקת דלק לכוחות המשטר, השתמשו בשירותי הפירמה כדי להקים חברות קש באיי סיישל על מנת "לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו מאז תחילת המלחמה".
 
מהמסמכים עולה כי אנשי מוסאק פונסקה המשיכו לשתף פעולה לפחות עם אחד החברות, פנגייטס אינטרנשיונל שנמצאת בבעלות קבוצת עבד אל-כרים מדמשק, גם תשעה חודשים אחרי שמשרד האוצר האמריקאי הודיע על הכנסתה לרשימת הסנקציות ביולי 2014 בשל אספקת דלק למטוסי הקרב הסוריים. 
 
מסמכים נוספים הראו כי חברת עורכי הדין מפנמה עבדה גם בן דודו של אסד, ראמי מחלוף, אחד האנשים העשירים והמושחתים ביותר בסוריה ועם אחיו חאפז מחלוף. השניים, אשר מופיעים ברשימת הסנקציות האמריקאיות מאז שנת 2007, מחזיקים באימפריה שכוללת בין השאר חברות דיוטי פרי בנקאות וגם את סוריה-טל, חברת הטלפונים הניידים הגדולה ביותר בסוריה, כאשר כל החברות היו רשומות באיי הבתולה הבריטיים ולכן לא היו כפופות לעיצומים האמריקאיים. 
 
עוד עולה מהמסמכים כי על אף שיועצים במוסאק פונסקה הציעו להפסיק את הקשרים עם האחים בשל הסנקציות, החליטה ההנהלה להמשיך ולסייע לשניים בניהול העסקים. לפי החשיפה, גם הבנק הבריטי HSBC עזר לשניים להחזיק בחשבונות בשווייץ, אפילו אחרי שפרצה ההתקוממות במרץ 2011. השינוי התרחש רק ביולי 2011, כאשר הרשויות באיי הבתולה הזהירו את מוסאק פונסקה מהמשך היחסים בשל הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על האחים מחלוף, ובעקבות זאת נותקו כל הקשרים. 
 

מארין לה פן גם היא לכאורה העלימה מס


גם מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, הצטרפה לרשימת האישים שמופיעים במסמכי פנמה ואשר העלימו מסים. לפי הלה מונד, איש העסקים פרדריק שטילון, מקורבה של מנהיגת החזית הלאומית שגם ניהל את יחסי הציבור בעת שהתמודדה לנשיאות ב-2012, הקים "מערכת מתוחכמת", במסגרתה הקים חברה שיושבת בהונג קונג ורשומה באיי הבתולה ובאמצעותה הוציא 316 אלף אירו מצרפת בשמה של לה פן. 
 
שטילון טען כי "הכל היה חוקי", בעוד שבחזית הלאומית דחו את הקשר לפרשת המסמכים. "החזית הלאומית אינה מעורבת במסמכי פנמה ולא תסבול האשמות שערורייתיות שנעשות בשמה", נמסר בהודעה רשמית. "לא נהסס לתבוע כל מי שיהיה מעורב בהשמצה כזו". 
 
בתוך כך, הרשויות בסין הורו לכל כלי התקשורת במדינה שלא לפרסם אף פרט הנוגע למסמכי פנמה, שבהם הופיעו גם שמותיהם של גיסו של הנשיא שי ג'ינפינג, שידוע במאבקו בשחיתות, ושל בתו של ראש הממשלה לשעבר לי פנג שהוביל את הטבח בכיכר טיאננמן. "מצאו ומחקו את הדיווחים שהודפסו על מסמכי פנמה", נאמר בהנחיה של הצנזורה לאחד מאתרי האינטרנט שכתבו על הפרשה. "אל תחזרו על התוכן הקשור, בלי יוצא מן הכלל. אם חומר מהתקשורת הזרה שתוקף את סין יימצא, זה יטופל בחומרה. בבקשה תפעלו באופן מיידי!". 
 

נשיא צרפת: "אלו חדשות טובות"


אתמול אמר נשיא צרפת הולנד כי הדלפת המסמכים בעניין העלמות המס של עשירי העולם היא חדשות טובות. "אני יכול להבטיח לכם שככל שיגיע יותר מידע, החקירות יחלו, תיקים ייפתחו ומשפטים ייערכו", אמר הנשיא הצרפתי בביקור בחברה בפרברי פריז. לדבריו, מדובר בחדשות טובות משום שההכנסות ממסים יגדלו מאלה שביצעו את ההונאות.

בבריטניה ביקשו היום עותק של המסמכים של לקוחות משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה" על מנת לבחון את המידע ולחקור העלמות מס אפשריות והודיעו שיפעלו בנושא במהירות. ההדלפה רגישה במיוחד לראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שדיבר בעבר בזכות מלחמת חורמה במעלימי המס, משום שאביו המנוח איאן מוזכר במסמכים, יחד עם חברים נוספים במפלגה השמרנית בבית העליון של הפרלמנט, מחוקקים שמרניים ותורמים למפלגה. ממשרדו של קמרון סירבו להגיב.

ג'ני גריינג'ר, מנהלת רשות האכיפה הרשות המס של בריטניה, אמרה כי הממשלה קיבלה "מידע רב על מקלטי מס, כולל בפנמה, ממספר רב של מקורות, אשר נמצא כעת במרכזה של חקירה אינטנסיבית".  ביקשנו מאיגוד העיתונאים החוקרים לחלוק איתנו את המידע שברשותו. נבדוק אותו היטב ונפעל במהירות", היא הוסיפה.

אמש הודיעו גם רשויות המס באוסטרליה וניו זילנד כי החלו לחקור את מיליוני המסמכים שהודלפו אתמול ממשרד עורכי דין בפנמה, בחשיפה יוצאת דופן וחסרת תקדים בהיקפה. ההדלפה כוללת יותר מ-11.5 מיליון מסמכים שהודלפו ממשרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", לו יש סניפים ברחבי העולם וחשפו פרטים של מאה אלף לקוחות.

המסמכים נמצאים במרכז חקירה שפורסמה על ידי העיתון הגרמני "סודוייטש זייטונג" ויותר מ-100 ארגוני חדשות אחרים ברחבי העולם. העיתון הגרמני דיווח שקיבל את המטמון העצום של המסמכים ולאחר מכן שיתף אותם עם כלי התקשורת האחרים. המסמכים שהודלפו מכסים תקופה של כמעט 40 שנה, משנת 1977 עד לאחרונה ושלכאורה מוכיחים כי חברות רבות השתמשו במקלטי מס כדי להלבין כספים, עסקות סמים והעלמת מס.