דרמה בארה"ב: חמישה שוטרים נורו למוות הלילה (שישי) במהלך הפגנה נגד אלימות משטרתית בדאלאס, טקסס, על ידי שני צלפים. מפקד המשטרה המקומית, דיוויד בראון אישר את הדברים ואמר כי בנוסף שישה שוטרים נפצעו בהפגנה שנערכה במרכז העיר. המפגינים מחו בשל סרטון בו צולם קצין משטרה לבן יורה למוות בנהג שחור שעצר לבדיקת רישיונות שגרתית. עד כה פורסם שמו של אחד הקצינים שנורו למוות באירוע, ברנט תומפסון, בן 43.


לאחר מצוד משטרתי נתפסו שלושה חשודים באירוע ולידם חפץ חשוד, יחידת החבלנים הוזעקה למקום אך שללה הימצאות פצצה. חשוד נוסף התאבד לאחר שהתבצר בחניון ליד זירת האירוע והתנהל עמו משא ומתן תוך קרב יריות. הוא אמר לשוטרים במקום: "הסוף מגיע". בנוסף החשוד אמר כי עוד שוטרים הולכים להיפגע והוסיף כי יש פצצות במרכז העיר דאלאס, דבר שנבדק ונשלל. במהלך קרב היריות נורתה אישה ונפצעה באורח קל ברגלה. האישה, שטמייה טיילור ניסתה להגן על ילדיה ופונתה לבית החולים.

שוטרים בזירת אירוע הירי בארה"ב. צילום: Getty images
שוטרים בזירת אירוע הירי בארה"ב. צילום: Getty images


בארצות הברית אירעו מספר הפגנות בשל הירי למוות באזרח השחור ומפקד המשטרה המקומית מסר לפני מעצר החשודים כי "הלילה נראה כי שני צלפים ירו ב-11 שוטרים מעמדות גבוהות במהלך ההפגנה" והוסיף: "שלושה קצינים נהרגו, שניים מנותחים ושלושה נמצאים במצב קריטי. חיפוש אינטנסיבי מתבצע אחר החשודים ובשלב זה אין חשודים. אנו מבקשים כי כל אזרח עם מידע לגבי הירי הלילה ידווח למשטרה". כאמור, בתחילה היו שלושה הרוגים אך מאוחר יותר נקבע מותם של שניים מהשוטרים שהיו במצב אנוש.



התקשורת המקומית דיווחה כי במקום ההפגנה נוכחות משטרתית כבדה, קצינים תופסים מחסה מאחורי כלי רכב ברחוב ובנוסף מסרו כי המשטרה ביקשה מהמפגינים להתפנות ממקום האירוע. "מחשבותינו ותפילותינו הן עם קהילת אכיפת החוק בדאלאס", אמר המושל גרג אבוט. ראש העיר, מייק רולינגס אמר כי "הסיוט הגרוע ביותר שלנו קרה. זהו רגע קורע לב של העיר דאלאס".

אחד החשודים באירוע הירי הסגיר את עצמו למשטרה, לאחר שהיא פרסמה את תמונתו ועדיין לא ידוע מה מידת מעורבותו בירי השוטרים. שני חשודים נוספים נחקרים במשטרה המקומית. יש לציין כי מאז אסון התאומים ב-11 בספטמבר בשנת 2011, לא נהרגו באירוע אחד כל כך הרבה שוטרים.

החשוד בירי על שוטרים בהפגנה בארה"ב. צילום: Getty images
החשוד בירי על שוטרים בהפגנה בארה"ב. צילום: Getty images





אובמה. צילום: רויטרס
אובמה. צילום: רויטרס


"פערים בין גזעיים"


לפני שנודע כי השוטרים נורו למוות באירוע הירי, נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נאם והתייחס לאירוע במינסוטה ובלואיזיאנה: "כולנו כמו אמריקאים צריכים להיות מוטרדים מהירי, כי אלה אינם מקרים בודדים. הם סימפטום של קבוצה רחבה של פערים בין גזעיים הקיימים במערכת המשפט הפלילית שלנו", אמר לאחר שהגיע לפולין לפסגת נאט"ו.

כזכור, משטרת סנט אנתוני שבמדינת מינסוטה חוקרת מעורבות של קצין משטרה בירי שהותיר הרוג כתוצאה מכך. קצין המשטרה חשוד כי ירה על זרועו של האזרח, פילנדו קסטיל (32), בעת שביקש ממנו להציג את רישיון הנהיגה שלו. הוא נורה לאחר שאמר לשוטר כי הוא נושא אקדח ברישיון. תיעוד של האירוע הועלה לרשת החברתית ויצר הד נרחב.

ההפגנה בדאלאס. צילום: רויטרס
ההפגנה בדאלאס. צילום: רויטרס


הירי בוצע שלשום בסביבות השעה 21:00 שעון ארה"ב וגרם להפסקת התנועה בציר מרכזי בעיר. חברתו של קסטיל, דיימונד ריינולדס, צילמה את הרגעים שלאחר הירי ולאחר מכן אמרה כי "קציני משטרה לא צריכים להרוג אזרחים ללא סיבה". לדבריה, קסטיל נורה לעיניה ולעיני בתה בת ה-4. "שום דבר בשפת הגוף שלו אמר 'תהרגו אותי'", אמרה.

ההפגנה בדאלאס, לפני אירוע הירי. צילום: רויטרס
ההפגנה בדאלאס, לפני אירוע הירי. צילום: רויטרס


האירוע במינסוטה קרה כמה שעות לאחר שמחלקת המשפטים האמריקאית הודיעה כי תיפתח חקירה כנגד שני שוטרים שפגעו באופן אנוש בגבר שחור בלואיזיאנה. בעבר אירעו מקרי ירי נגד גברים ממוצא אפרו אמריקאי במקומות רבים באמריקה, כמו מיזורי, בולטימור בניו יורק, והם היו תחת בדיקה משמעותית של גורמי חקירה בארצות הברית.