ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) שואב עידוד והשראה מפיגוע הדריסה באירע בניס, שם נרצחו 84 בני אדם, במהלך חגיגות יום הבסטיליה הצרפתי. בסרטון וידאו שהופץ ברשתות החברתיות אתמול בלילה, הופיעו שני לוחמי ג'יהאד צרפתיים שבירכו את מבצע הפיגוע בניס, והיללו את עריפת ראשיהם של שני אנשים שנחשדו כמרגלים בארגון ואמרו בו כי מדובר ש"זהו מסר לכל הצרפתים". על פי חוקר של ארגון דאעש שהתייחס היום (חמישי) לסרטון, מספר ערים בצרפת נמצאות על הכוונת, כשביניהן אפשר למצוא מקומות בהם כבר בוצע פיגוע, כמו פריז וניס, אבל גם העיר מארסיי, שנחשבת לעיר מהגרים. הסרטון, אשר צולם באזור נינווה שבצפון עיראק, שנחשב כר פורה עבור טרוריסטים מרחבי העולם.



רק אתמול, סוכנות השיטור האירופית "יורופול" דיווחה כי בשנת 2015 נרשם שיא בפעילות הטרור בתחומי האיחוד האירופי, עם 211 פיגועים במדינות החברות באיחוד. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז החלו הרישומים לפני עשר שנים. לפי הנתונים שפורסמו, 151 בני אדם נהרגו ויותר מ-360 נפצעו בפיגועים ברחבי האיחוד, כאשר 148 מהקורבנות היו בצרפת, שניים נרשמו בדנמרק והרוג אחד תועד ביוון. לשם השוואה, בשנת 2014 היו 201 התקפות טרור, אולם רק ארבעה בני אדם נהרגו בהן.



עלייה בפעילות הטרור. פינת הנצחה לנפגעי הפיגוע בניס. צילום: רויטרס



באיזו מדינה נרשם מספר שיא של פיגועים?


המדינה שבה התרחש מספר הפיגועים הגבוה ביותר הייתה בריטניה עם 103 התקפות, מרביתן בתחומי צפון אירלנד. בצרפת נרשמו 73 התקפות טרור, בספרד היו 25 פיגועים, ביוון נרשמו ארבעה וכך גם באיטליה וביוון היו שתי התקפות טרור. ביורופול ציינו כי מרבית הפיגועים היו על רקע של טרור בדלני, ולאחר מכן של טרור ג'יהאדיסטי שעלה מהתקפה בודדת בשנת 2015 ל-17 פיגועים בשנה שעברה. גם בטרור של הימין הקיצוני חלה עלייה מאפס התקפות לתשעה אירועים, בעוד הטרור השמאלני הקיצוני נותר יציב על 13 התקפות.



בסך הכל נעצרו בשנה שעבר 1,077 בני אדם בחשד לפעילות טרור, לעומת 774 מעצרים בשנה הקודמת, כאשר 424 מהמעצרים התרחשו בצרפת. 687 מעצרים היו קשורים לטרור אסלאמי ו-94 מהעצורים גם הורשעו בתום ההעמדה למשפט.



עצרת הזדהות עם קורבנות הטרור בפריז. ארכיון: רויטרס



"האיום הכולל גובר בשל המספרים המשמעותיים של פעילי טרור זרים ששבו וכעת נמצאים במדינות החברות, כאשר כשליש מהם נסעו לאזורי עימות וחלקם עלולים להיות משמעותיים עבור פיגועי טרור", ציין מנהל הסוכנות, רוב ויינרייט. "התפתחות מדאיגה נוספת היא העלייה המשמעותית בתחושות הלאומניות, הגזעניות והאנטישמיות ברחבי האיחוד האירופי, שכל אחת מהן מביאה למעשים של קיצוניות ימנית".



בניגוד לדבריה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הדוח הבהיר כי "אין ראייה ממשית עד כה שפעילי טרור השתמשו באופן שיטתי בזרם הפליטים על מנת להיכנס לאירופה מבלי שיבחינו בהם". "עם זאת, חלק מהתקריות זיהו מעורבות של טרוריסטים שהשתמשו בזרם הפליטים כדי להיכנס לאיחוד האירופי", הוסיפו אנשי היורופול, שגם ציינו "סכנה אמיתית ומידית, ואשר כנראה תימשך לזמן רב, היא האפשרות שגורמים בקרב הפליטים הסורים יהפכו נגישים להקצנה דתית כשיגיעו לאירופה, ויהוו יעד עבור מגייסים של קיצונים אסלאמיים".