זוועות ונזקי מלחמת האזרחים בסוריה נחשפים שוב בתמונת שמזעזעת את העולם: ילד בן חמש תועד כשהוא פצוע, יושב לבדו באמבולנס אחרי מתקפה אווירית קטלנית על עירו, ממתין להוריו הנעדרים. תמונתו וסרטון וידאו שלו פורסמו הבוקר (חמישי) בכלי תקשורת וברשתות החברתיות ברחבי העולם, והם גררו תגובות קשות וקריאה להפסקת המלחמה.

הילד, העונה לשם עומראן דקניש, נפצע במהלך ההתקפה בעירו שבה נפגע גם ביתו שבפרפרים המזרחיים של חאלב, ותועד כשהוא מדמם ומלוכלך, והציור שעל חולצתו בקושי נראה מעבר לאבק שכיסה אותו, יושב ומחכה לראות את הוריו, שגורלם אינו ידוע. 

הילד שנפצע במהלך התקפה על עירו. צילום מסך

 

"בבקשה, הפסיקו את המלחמה"

לפי הדיווח של רשת ABC, הילד אותר כשהוא סובל מפגיעות ראש, לאחר שביתו הופצץ מהאוויר. מתנדבי קבוצת ההגנה האזרחית של סוריה היו אלה שמצאו אותו, והעבירו אותו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. מאז הילד שוחרר, אך הוריו עדיין מוגדרים כנעדרים.

עומראן היה אחד מתוך ארבעה ילדים שפונו לקבלת טיפול רפואי בעקבות פציעתם. הסרטון ותמונתו של עומראן הפכו ויראליים ואלפי אנשים פרסמו את תגובתם למראה הקשה של הילד שיושב ומחכה: "הילד הקטן הזה באמבולנס גרם ללב שלי להישבר. בבקשה, הפסיקו את המלחמה", נכתב באחת התגובות. "אינני יכול להתגבר על המראה הזה", כתב אדם נוסף. "הסימן היחיד לכך שהצלחנו בחיים האלה, היא לדעת שהשארנו עולם טוב יותר לדור הבא", הוסיף אחד המגיבים.

 



 

הפעוט הסורי שגופתו נשטפה אל החוף


משבר ההגירה המתמשך באירופה הביא לכך שמאות פליטים ומהגרי עבודה ניסו להגיע ממדינות המזרח התיכון והבלקן בשל סכסוכים ומלחמות פנימיות, ולשנות את גורלם. אחת התמונות שהפכה לסמל למשבר זה הייתה תמונתו של ילד סורי בן שלוש בשם איילן כורדי, אשר טבע יחד עם אמו ואחיו אחרי שסירתם התהפכה בתחילת חודש ספטמבר של 2015. תמונתו הטרגית של הפעוט, שגופתו נשטפה אל החוף ואותרה ע"י משמר החופים היווני, הפכה לפנים של סיפורי הפליטים. 

באותה הפלגה בה מצא את מותו הילד כורדי, מתו 11 בני אדם נוספים, ביניהם ארבעה ילדים ואישה אחת. שבעה מהמהגרים אותרו כשהם בחיים וחולצו מהמים ושניים נוספים הצליחו להגיע לחוף בכוחות עצמם באמצעות חליפות הצלה.

הפעוט הסורי איילן כורדי. צילום מסך