שבוע אחרי תחילתו של מבצע "שומר הפרת" בצפון סוריה גוברת המתיחות בין טורקיה לארה"ב סביב הפגיעה בגורמים הכורדיים, הזוכים לתמיכה אמריקאית במאבק בדאע"ש. השלטון הטורקי הבהיר אתמול כי אין בכוונתו להגיע להפסקת אש עם המיליציות הכורדיות באזור וכי הפעילות הצבאית לא תיפסק "עד שכל האיומים יוסרו". משרד החוץ הטורקי הודיע אתמול כי השגריר האמריקאי באנקרה, ג’ון באס, זומן לשיחת נזיפה אחרי שגורמים אמריקאים בכירים, ובהם מזכיר ההגנה אשטון קרטר, הביעו מורת רוח מהתקיפות הטורקיות נגד היחידות להגנת העם (YPG) - הזרוע הצבאית של המפלגה הדמוקרטית המאוחדת הכורדית בסוריה (PYD) - אשר זוכות לסיוע אמריקאי במסגרת המאבק בארגון "המדינה האסלאמית".



"הבהרנו לו שהצהרות כאלה אינן מתקבלות על הדעת וכי הן לא תואמות את היחסים של הברית", אמר דובר משרד החוץ, טנג’ו בילגיק. אתמול הצהיר ראש הממשלה בינאל יילדרים כי טורקיה תמשיך במבצע הנרחב, המשלב כוחות יבשתיים ואוויריים בסיוע של מורדים סורים הנאמנים לאנקרה, "עד אשר יושמדו לחלוטין כל גורמי הטרור ויוסרו כל האיומים על הגבול שלנו ועל האזרחים שלנו".



לוחמות ולחמים כורדים בסוריה. זוכים לסיוע אמריקאי מוגבל. צילום: רויטרס.
לוחמות ולחמים כורדים בסוריה. זוכים לסיוע אמריקאי מוגבל. צילום: רויטרס.




"שילכו למקום שממנו הם באו"



יילדרים הבהיר כי בראייתה של ארצו, אין הבדל בין המחתרת הכורדית (PKK), שנגדה מנהל הצבא הטורקי מערכה ממושכת בדרום־מזרח המדינה, לבין הכוחות הכורדיים בצפון סוריה. "אלה רק שמות שונים, אבל אלה אותם אנשים", אמר ראש הממשלה הטורקי. "לכן המחויבות שלנו בעניין הזה נמשכת. הגורמים האלה חייבים לעבור ממזרח לנהר הפרת, שילכו למקום שממנו באו".



דוברו של הנשיא ארדואן, איברהים קאלין, טען אתמול כי המבצע הצבאי אומנם מיועד נגד ה־PKK וה־PYD, מאחר שהם נחשבים לארגוני טרור, אולם הוא לא נועד לפגוע בכורדים בסוריה או בכל מקום אחר. "אנחנו מגנים בתוקף טענות שמתארות את המבצע הזה כתנועה נגד הכורדים בסוריה וכמבצע שנועד לחסום את ההישגים של הכורדים", אמר קאלין, שהדגיש כי אין בכוונת טורקיה להגיע להסכם כלשהו עם ה־PYD. לפי קאלין, אחד היעדים המרכזיים של המבצע הצבאי הוא ליצור רצועת ביטחון בעומק של 90 ק"מ ולאורך 40 ק"מ בין ג’רבלוס לבין אעזאז שלאורך הגבול הטורקי־סורי, שבה לא יהיו כלל גורמים של דאע"ש.