ועדת חקירה בינלאומית דיווחה הערב (שישי), כי היא זיהתה שתי טייסות מסוקים אשר השתמשו בנשק כימי מסוג כלור במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. הטייסות, שמספרן ה-253 וה-255, שייכות לאוגדה האווירית ה-22 שנשארה נאמנה לממשל אסד. על פי תוצאות החקירה, שתי התקיפות נערכו בין ה-11 לאפריל 2014 ל-21 לאוגוסט 2015. 

כמו כן, דיווחה הוועידה כי היא עדיין חוקרת שלושה מקרים שבהם ייתכן ובוצע שימוש בגז כלור. הממשל הסורי דחה את הטענות על שימוש בנשק כימי, ודובר הצבא מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אמרנו יותר מפעם אחת שלא השתמשנו ולא נשתמש בנשק אסור, בדגש על נשק כימי או רעיל". הדובר האשים גם את האו"ם כי אינו נייטרלי, "אין בנושא אמת, האו"ם משמש ככלי בידי מדינות שתומכות בטרור".
כזכור, סוריה הייתה אמורה להתפרק מנשקה הכימי לאחר שהיא התחייבה, תחת לחץ רוסי, להשמיד 1,300 טונות של נשק כימי. 

 

ניצחונות לטורקיה על דאעש


במקביל להודעת האו"ם, מבצע "מגן הפרת" של טורקיה בגבולה עם סוריה נמשך. צבא טורקיה דיווח שמורדים הנתמכים על ידי המדינה ניהלו קרבות מוצלחים נגד לוחמי המדינה האסלאמית (דאעש) באזור הערים עזאז וא-ראקה. כמו כן טענו הטורקים כי גם כוחות מיוחדים של ארצות הברית השתתפו בקרבות האחרונים.

צבא טורקיה, צילום: רויטרס
צבא טורקיה, צילום: רויטרס


כפי שזה נראה כרגע, הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד עד כה. על פי ארגוני זכויות אדם הפועלים במדינה, חרף כמה הפרות שאירעו בשעות הראשונות לאחר כניסתה לתוקף, היא נשמרה באופן יחסי. "הפסקת האש מיושמת היטב, למרות כמה הפרות. עד עתה היא שומרת ומגינה על אזרחי סוריה ששילמו מחיר כבד", אמר ראמי עדבול רחמן מהמרכז הסורי לזכויות אדם. 

מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת כבר חמש שנים וחצי, וגבתה עד היום את חייהם של 400 אלף בני אדם. כחמישה מיליון אזרחים סורים נאלצו להימלט מהמדינה, מה שהביא למשבר הפליטים הבינלאומי. בתוך כך, למרות השקט היחסי, נמשכת זליגת הלחימה לרמת הגולן. אתמול נפלה פצצת מרגמה נוספת בשטח ישראל.