ארגון דאעש הודיע היום (ראשון) כי הפיל מטוס של צבא סוריה בעיר דיר א-זור במזרח המדינה. בסוכנות הידיעות עאמק המשויכת לארגון דווח כי "לוחמים של ארגון המדינה האסלאמית הפילו מטוס קרב ששייך למשטר הסורי, באזור דיר א-זור". הסוכנות לפיקוח על זכויות אדם בסוריה, המדווחת על הלחימה במדינה, אישרה את הדיווח והוסיפה כי טייס המיג נהרג כתוצאה מההתרסקות.



הפלת המטוס אירעה במהלך מערכה שמנהל צבא סוריה באזור דיר א-זור בימים האחרונים. המערכה החלה בתאונה מבצעית חמורה, בה מטוסים אמריקאים הפציצו בטעות כוחות של צבא סוריה, הפצצה שהביאה למותם של לפחות 62 חיילים סורים ולפציעתם של כמאה.



תקיפה אווירית של הקואליציה נגד דאעש, סוריה
תקיפה אווירית של הקואליציה נגד דאעש, סוריה



ארצות הברית התנצלה על התקלה המבצעית שאירעה. "לא הייתה כוונה לפוגע בצבא סוריה", נמסר בהודעת הפנטגון. מאוחר יותר ארצות הברית העבירה מסר רשמי על כך שהיא "מצטערת על אובדן החיים" באירוע, זאת דרך גורמים רשמיים ברוסיה. בעקבות האירוע ביקשה רוסיה לכנס דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם.  



משרד החוץ הרוסי אמר בתגובה להפצצה השגויה כי היא מאיימת את על יישום הפסקת האש בסוריה ודחקה בוושינגטון לערוך חקירה מקיפה בנושא, והגדירה את ההפצצה "בגבול שבין רשלנות פושעת לעזרה מכוונת ללחומי דאעש", כמו כן האשימה רוסיה את ארצות הברית בסרבנות עיקשת, לדבריה, לשתף פעולה בלחימה נגד דאעש, ג'בהת אל נוסרה ו"קבוצות טרור נוספות.



תעלול יחצ"ני


סמנתה פאוור, השגרירה האמריקאית לאו"ם, הגדירה את הבקשה הרוסית לקיים דיון על התקרית בדיר א-זור כ"תעלול יחצ"ני ציני וצבוע", זאת בעקבות שרוסיה הגנה על המשטר הסורי מפני דיונים במועצת הביטחון על הפגזה שיטתית של אזרחים במשך שנים. החל מ-2011, משטר אסד תקף באופן מכוון מטרות אזרחיות באופן שיטתי, אך מול זוועות אלה, רוסיה מעולם לא הביעה זעם, או דרשה חקירות בנושא, היא בוודאי לא דרשה דיוני חירום במועצת הביטחון", פאוור אמרה.