שנתיים לפני הפיגוע שאירע בניו יורק, אביו של המחבל אחמד חאן רחאמי, פנה למשטרה המקומית והודיע להם כי בנו טרוריסט, כך פורסם היום (שלישי) ב"ניו יורק טיימס". האב מסר את המידע על השתייכותו של הבן לארגון טרור ב-2014 בעקבות ריב משפחתי שיצא משליטה בו דקר רחאמי את אחיו. בעקבות כך נפתחה נגדו חקירה של ה-FBI.



על פי הדיווחים כאשר המחבל נעצר בפשיטה המשטרתית אתמול, נמצא בתיקו ספר מכיל תכני תמיכה בארגוני טרור קיצוניים. בפרק אחד מהספר, שניזוק מקרב היריות שניהל החשוד עם המשטרה, בדף מוכתם בדם נכתב "להרוג את הכופר".



קודם לכן דווח כי אשתו של רחאמי החשוד בביצוע הפיגועים בניו יורק ובניו ג'רזי עזבה את ארה"ב ימים אחדים לפני המתקפות שביצע. האישה עזבה לפקיסטן בימים האחרונים וזהותה עדיין איננה ברורה. כמו כן בודקים כעת האם היא לקחה חלק בתכנון הפיגועים. בתוך כך, מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קומו, הבהיר כי ישנה חשיבות אדירה למצוא את שותפיו ל החשוד, אם אכן יש כאלה.



נעצר בתום מצוד


הדיווחים היום מתרחשים לאחר שאתמול חלה התפתחות דרמטית בחקירת הפיגועים בניו יורק ובניו ג'רזי בסוף השבוע. רחאמי, החשוד המרכזי בהטמנת מטעני החבלה שהתפוצצו ביום שבת האחרון, נעצר אתמול בתום קרב יריות קצר עם כוחות המשטרה בניו ג'רזי. החוקרים ממשיכים לבדוק אם הוא פעל לבדו או שהוא חבר בתא טרור פעיל.



אתמול בבוקר פרסמה הבולשת האמריקאית (FBI) את תמונתו של רחאמי (28), אזרח אמריקאי שנולד באפגניסטן, בחשד שהוא קשור למטען החבלה שהתפוצץ בשכונת צ'לסי בשבת ולמטען החבלה שהתגלה סמוך לשם, ובקשר לפיצוץ מטען החבלה שהוביל לביטול מרוץ צדקה בסיסייד פארק בניו ג'רזי בשבת בבוקר ולמטעני הצינור שהתגלו בתיק בתחנת רכבת בעיר אליזבת שבניו ג'רזי ביום ראשון בלילה. הסוכנים הזהירו כי הוא "חמוש ומסוכן" וקראו לציבור לדווח אם הם רואים אותו.



כוחות החירום בניו יורק לאחר הפיצוץ. צילום: רויטרס
כוחות החירום בניו יורק לאחר הפיצוץ. צילום: רויטרס



מיד אחרי שהתגלתה זהותו של רחאמי, בעקבות בדיקת טביעות אצבע בזירות הפיגועים, פשטו סוכני הבולשת על ביתו בעיר אליזבת, אשר ממוקם מעל מסעדה שמפעיל אביו. "הוא אף פעם לא היה מדבר אתך, רק לוקח הזמנה", סיפר אחד הלקוחות הקבועים, ג'ושוע סנצ'ז, ל"ניו יורק דיילי ניוז". "אני לא יודע למה, אבל הייתה לי תחושה שהוא שונא את אמריקה. היה משהו מוזר לגביו. אף פעם לא ראיתי אותו עם חברים. הוא תמיד היה רציני מאד, בלי חברה, בלי כלום".



שעות אחדות לאחר מכן, התקבל דיווח כי אדם שדומה לחשוד נראה צועד עם אקדח בעיירה לינדן, הסמוכה לאליזבת. כאשר הגיעה למקום ניידת, פתח לעברה רחאמי באש וכתוצאה מכך נורה אחד השוטרים בידו וחברו נפגע בחזה, אך חייו ניצלו אחרי שהקליע פגע באפוד המגן. רחאמי נפצע בחילופי האש, נעצר ופונה לבית החולים.



המעצר הגיע אחרי שביום ראשון בלילה התרחש אירוע הטרור הרביעי, הפעם בעיר אליזבת. חמישה מטעני צינור מוסתרים בתוך תיק גב התגלו בפח אשפה ליד תחנת הרכבת של המקומית, מטרים ספורים מפאב הומה. כאשר הרובוט של היחידה לפירוק פצצות החל לטפל באחד מהם וחתך את הכבל, התרחש פיצוץ שלא גרם לנפגעים. שאר המטענים הועברו לבדיקה במעבדת הבולשת.