זה ייקח שבועות או חודשים, אבל בסופו של דבר, מוסול תחזור לידיים של ממשלת בגדד, כך מעריכים כוחות הקרקע של הפשמרגה, שהחל מאמש החלו להתקדם לכיוון העיר מוסול, בתקווה לשחרר אותה כמה שיותר מהר מידי דאעש. דעה זאת רווחת גם על ידי המדינות החברות בקואליציה, שכעת מנסים להתקדם בצורה כמה שיותר מהירה לכיוון העיר, שם מחכים להם כיסי התנגדות, מחבלים מתאבדים, מנהרות, אזרחים מגנים אנושיים ממולכדים, חומרי נפץ ובתים ממולכדים, בניסיון לגרום לכמה שיותר נזקים לכוחות.



הכוחות הכורדים מרוצים מקצב ההתקדמות של הכוחות, שהשתלטו לחלוטין על תשעה כפרים בשבע השעות הראשונות של הקרב. בכפרים האלו לא היו כמעט אזרחים, אך לוחמי המדינה האסלאמית מנסים בכל דרך להפתיע את הכוחות, מתחבאים בשוחות, עולים ממנהרות, ומתפוצצים ברגע שמתקרבים אל החיילים, כפי שאפשר לראות בצילומים של כתבי ה-CNN.



אחד מהכתבים של התחנה, ניק פאטון וולש, הגיע אל אזור קרב, ונקלע לקרב יריות עם לוחמי דאעש. הכוחות הכורדיים החלו להתקרב לאזור ממנו נורו היריות, כשלפתע הגיח מחבל שהחל לירות מתוך מנהרה ואף פוצץ את עצמו קרוב ללוחמים, שבמזל לא נפגעו. בתוך כך, הדיוויזיה התשיעית של צבא עיראק ממשיכה להתקדם מאזור אל-כוויר לכיוון נמרוד מדרום מזרח למוסול, בעוד כוחות של המשטרה העיראקית, ובהם כוחות מיוחדים למאבק בטרור, מתקדמים אל העיר מכפר תלול-נאץ ואזור אל-משראק דרומית לעיר השניה בגודולה במדינה.

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי משעות הבוקר המשיכו הכוחות להפגיז עמדות של דאעש באזור מוסול, ומטוסים של הקואליציה הבינלאומית תקפו עוד מטרות של הארגון מהאוויר. על פי הדיווח, הכוחות מתקדמים בזירה הדרומית והדרום מזרחית של מוסול, כאשר "במתקפות של לוחמי ארגון המדינה נפלו חיילים מכוחות הביטחון העיראקיים". בין היתר, המשטרה העיראקית השתלטה על שתי העיירות ביג'וואני ותל א-סאמן מדרום לעיר. בנוסף, נכנס צבא עיראק לעיירה קרקוש ממזרח לעיר, ללא קרבות, לאחר שלוחמי דאעש נסוגו ממנה. 

הפנטגון הודיע בתום יום הלחימה הראשון כי צבא עיראק עמד ביעדים שהציב לעצמו עד כה ואף מקדים את לוח הזמנים. עם זה, הוסיף דובר הפנטגון, פיטר קוק, כי לא ברור כמה זמן הקרב יימשך. בתוך כך, ארגונים בינלאומיים וארגונים לזכויות אדם מזהירים משפיכות דמים במוסול. כמה ארגונים, ובהם הצלב האדום, קוראים לגורמים המעורבים במבצע להימנע מפגיעה באזרחים, ודורשים לפתוח מסדרונות בטוחים כדי לאפשר את יציאתם מהעיר על רקע הקרבות הצפויים שם. הצלב האדום גם קורא לכוחות הצבא המשתתפים במבצע שלא לפגוע בתשתיות האזרחיות ובמתקנים הרפואיים בעיר.
 
על פי הערכת האו"ם, צפויה מנוסה המונית של תושבים מהעיר בתוך שבוע. המתאמת לענייני פליטים של האו"ם אמרה, כי ארגוני הסיוע נערכים לקלוט את האזרחים. לשכת ראש ממשלת עיראק הודיעה, כי הוכנו עשרות אלפי אוהלים לצורך קליטת הפליטים. 

⁠⁠⁠


מי שהודיעה במפתיע על הצטרפותה להתקפות האוויריות היא טורקיה, שמרוכזת בינתיים בלחימה שלה באזור סוריה, ובניסיון לבלום כל התקדמות של הכורדים, שנחשבים לאויבים לא פחות גדולים מדאעש עבורה. בתחילה נטען כי היא מצטרפת לארצות הברית, בריטניה, וצרפת, שמבצעות התקפות מהאוויר, על מנת לפלס את הדרך לכוחות הרגליים, כך שלמעשה ישנו שיתוף פעולה מפתיע בין הכוחות הטורקיים לאלו הכורדיים. 



לאחר הפרסום התברר כי ממשלת עיראק שבה ודורשת מטורקיה להסיג את כוחותיה מצפון עיראק. משרד החוץ בבגדד אמר כי המשלחת הטורקית שביקרה ביום שני בעיראק לא הביאה עמה שום רעיונות שיעידו כי בכוונת אנקרה להסיג את כוחותיה מצפון עיראק. ראש ממשלת עיראק, חיידר עבאדי, האשים את הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן כי הוא מנסה לטרפד את המבצע לשחרור מוסול. עבאדי אף השווה את ארדואן לשליט עיראק בעבר, סדאם חוסיין.



לאחר הסערה, חזר בו מדבריו ראש ממשלת טורקיה, בינעלי יילדירים, לפיהם מטוסי חיל האוויר הטורקי משתתפים בתקיפות על העיר מוסול, והדגיש כי יש הסכמה עקרונית שאנקרה תשתתף בתקיפות, אם יהיה הכרחי. בין טורקיה לעיראק יש מחלוקת בדבר השתתפותה של אנקרה בלחימה, שכן הממשל בבגדד מתנגד לכך.


"אבו באקר בגדדי ניצל מתקיפה"


בינתיים, כלי תקשורת בעיראק דיווחו, כי מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, ניצל באחרונה מתקיפה אווירית סמוך למוסול. על פי הדיווח, בהתקפה חוסלו מפקד בכיר בדאעש, אבו מוסא אל-מגברי, וכמה ממלוויו. במקביל, ארגון המדינה האסלאמית הפיץ סרטון מלב מוסול, בו נראים התושבים חיים בשגרה. בנוסף סוכנות הידיעות של דאעש, "אעמאק", דווחה כי הארגון ביצע שמונה פיגועי התאבדות נגד הכוחות הכורדיים והשמיד כמה כלי רכב שלהם ושל המיליציות השיעיות ממזרח למוסול. 

בנוסף דווח כי חייל עיראקי ושלושה מלוחמי דאעש נהרגו בפיצוץ מכונית תופת, וחילופי אש עם צבא עיראק ליד הכפר א-נאצר ממזרח לעיר קיארה, מדרום למוסול. מקורות מקורבים לארגון מסרו, כי לפחות 20 חיילים עיראקים נהרגו ונפצעו בפיצוץ מכונית תופת באזור רפילה מדרום מזרח למוסול.

מפקד הכוחות הכורדים בשטח: "חוששים מהחורף המתקרב"


"חיילינו עמדו במשימות שלהם עד עכשיו", אמר גנרל בראזני, שמפקד על הכוחות בכפרים ממזרח למוסול והתראיין בשידור חי, כשהכל סביבו נראה רגוע ובשליטה: "אנחנו כרגע מתבצרים בעמדות לאחר שהשגנו את המטרות. התחלנו את המבצע עם הצבא העיראקי וראינו אותם גם כן מבצעים התקדמות לעבר מוסול. שחררנו 9 כפרים בשבע שעות, וכעת אנחנו מחכים להוראות הבאות. העיראקיים תוקפים מהדרום ועולים צפונה, וגם מהמערב". 



"אנחנו יודעים שיש שם אזרחים בסכנה. יש לנו ניסיון, כי יש לנו 42 אלף איש ששחררנו כבר, קיבלנו אותם וטיפלנו בהם. אני מקווה שהתהליכים יהיו דומים. שחררנו כמה כפרים, אבל לא היו שם אזרחים כמעט. אני בטוח שככל שנתקרב יותר לעבר מוסול, יהיו יותר אזרחים. יש שם למעלה ממיליון, ואני מקווה שנגיע אליהם מהר ונביא אותם למקום מבטחים. חלק מהאסטרטגיה שלנו היא להגן על האוכלוסייה שנמצאת תחת השליטה שלהם. יש לנו תוכנית איך לשחרר אותם, ואיך לדאוג להם מאוחר יותר". 



לשאלה האם הם רואים התנגדות עזה, אמר: "אנחנו רואים אותם נלחמים, אבל זה לא היה קשה מדי אתמול. ברור שמצפה לנו עוד הרבה מאוד לחימה נגדם, כי אם הם יפסידו את מוסול, הם יפסידו את הכל. אנחנו רואים אותם במנהרות, הם באים כמחבלים מתאבדים, וגם בקרבות של פנים מול פנים. הם יעשו הכל. אתמול הרבה מאוד התאבדו, אבל הם לא היו אפקטיביים, בעיקר בזכות הכוחות האוויריים שזיהו אותם". 



"אני חושב שייקח לנו בערך שבועיים להגיע למוסול, אבל בתוך מוסול הקרב יהיה שונה לחלוטין. ייקח לנו עוד חודשיים, אבל זה תלוי גם בגשם. זה בטח יעכב אותנו, כי יהיו פחות התקפות במזג אויר רע. המלחמה בטרור היא לא טובה, אבל מזג האוויר הוא אחד מהקרבות שלנו". לא ידענו שחיל האוויר הטורקי משתתף בתקיפות, אבל הם חלק מהקואליציה. זה נסגר בין בגדד לאנקרה, אבל אנחנו שמחים על כל עזרה שמגיעה".



במערב יש מי שמביטים לעתיד. צרפת הודיעה שתארח השבוע פגישה רב-לאומית שתדון במצבה של מוסול לאחר תחילת המבצע. שר החוץ הצרפתי, ז'אן-מארק איירו, אמר כי המתקפה על מוסול צפויה להימשך חודשים, והדגיש כי על הקואליציה הבינלאומית "להכין מתקפה" גם על א-רקה. לדבריו, המתנה לפני הסבב הבא תהיה "טעות רצינית".