עיכוב לברקזיט: בית המשפט העליון של בריטניה פסק היום (חמישי) כי הממשלה בראשות תרזה מיי חייבת לקבל את אישור הפרלמנט על מנת שהליך היציאה מהאיחוד האירופי (ברקזיט), שהוכרע במשאל עם, ייצא אל הפועל. לממשלה ניתנה הרשות לערער על הפסיקה ונקבע כי בין התאריכים 5.12 ועד 8.12 ניתן יהיה לדון בכך. ואכן, דובר הממשלה הודיע כי הם יערערו על הפסיקה: "אנו נחושים לכבד את תוצאות משאל העם".



נשיא בית המשפט העליון של בריטניה הודיע בתגובה לביקורת הממשלה כי "בית המשפט לא מתערב בעניינים פוליטיים, רק בעניין החוקיות של המהלך". קריאת התיגר על זכות הממשלה לנקוט בצעד המשפטי הרשמי מבלי להתייעץ עם הפרלמנט עשויה להחמיר את אי הוודאות הפוליטית סביב היציאה של המדינה מהגוש ואף לעכב אותו. 



בריטניה במשאל העם על היציאה מהאיחוד. צילום: רויטרס





כזכור, בסוף חודש יולי האחרון ובניגוד לסקרים ולתחזיות, אזרחי בריטניה הכריעו במשאל עם כי הם תומכים ביציאה מהאיחוד האירופי. בעקבות ההחלטה, הודיע ראש הממשלה דאז דיוויד קמרון, כי הוא מתפטר מתפקידו ומעביר את התפקיד למיי, שכיהנה אז כשרת הפנים.



מיי לא רצתה לסכן את ההחלטה שנקבעה במשאל העם ולגשת עמה לאישור הפרלמנט, ולכן השתמשה בסעיף 50 באמנת האיחוד, לפיו המדינות החברות בו יכולות לנטוש אותו בהתאם לדרישות החוקה במדינה וללא אישור הפרלמנט. אך כעת, כשהוגש ערעור לפרלמנט ע"י המתנגדים למהלך, מיי לא תוכל להתחמק מאישור רשמי.