במהלך הקרב על מוסול, בירת המדינה האסלאמית הנצורה, צבא עיראק גילה היום (שני) מחזה מזוויע, קבר אחים בו היו כ-100 גופות ערופות ראש סמוך לכפר חאמן אל עליל, כך דיווח דובר הפיקוד המשותף של כוחות הקואליציה נגד דאעש, יחיא ראסול, אשר הוסיף כי מצב הגופות היה ירוד ולא אפשר לכוחות שגילו את קבר האחים לזהות האם מדובר באזרחים או באנשי צבא.



במקביל להתקדמות צבא עיראק במוסול, כוחות הפשמרנגה הכורדים כבשו מחצית מהעיר באשיקה שנמצאת צפון-מזרחית למוסול בידי דאעש. הכוחות הכורדים תקפו את העיר משלוש חזיתות, בסיוע ארטילריה ותקיפות אוויריות שביצעו כוחות הקואליציה. כמו כן, לוחמי הפשמרנגה נתקלו בהתנגדות קשה של פעילי דאעש, שהציבו ברחובות העיר מכוניות תופת, מטעני צד ונלחמים בשטח הבנוי של העיר. על פי דיווחים מהשטח, מספר עמדות של כוחות הפשמרנגה הותקפו על ידי מחבלים מתאבדים, חלקם אף התקרבו לעמדות תוך שהם מעמידים פנים שהם נכנעו.



מוסול היא העיר השנייה בגודלה בעיראק ונכבשה על ידי ארגון המדינה האסלאמית בשנת 2014 ומאז משמשת כבירתו בעיראק. מוערך כי מנהיג הארגון, אבו באכר אל בגדדי שהה בעיר עד לימים האחרונים. המתקפה על העיר החלה לפני כשלושה שבועות, לאחר חודשים של מצור על ידי צבא עיראק מדרום וכוחות הפשמרנגה מצפון. בנוסף אליהם, במהלך המתקפה הצטרפו מיליציות שיעיות בגיבוי איראני למערכה מכיוון מערב.



טקטיקה המוכרת לישראלים


בימים האחרונים דיווחו הכוחות הנלחמים בדאעש שנתקלו בטקטיקה שמוכרת לישראלים טוב מדי, הימצאותן של מנהרות לחימה בעיר. בשלושת הימים האחרונים מפקדים בצבא העיראקי התמודדו עם הלחימה הקשה במתקפה על הכניסה לעיר מוסול, שהוחמרה על ידי המנהרות הנרחבות שבנה דאעש המאפשרות ללוחמיו להופיע יש מאין ולתקוף בהפתעה. המלכודות בדרך הובילו את הכוחות לסגת לעבר בונקרים מוסתרים שמהם יוכלו לתקוף את לוחמי המדינה האסלאמית.



אמש סיפר ראסול, דובר הפיקוד המשותף של כוחות הקואליציה נגד דאעש, כי "הקרבות הפכו להיות מאוד מאוד אלימים, במיוחד בשישי-שבת, עכשיו זה קרב בית אל בית". מפקדים אחרים דיווחו שיש מנהרות בכל מקום בעיר, לצד חורים בין קירות הבתים שמתרסקים ומאפשרים ללוחמי דאעש לנוע במהירות למצב שבו הם אורבים לכוחות הצבא העיראקים ולפשמרגה הכורדית ולנוע למקומות נסתרים.



מנהרה התקפית של דאעש שנחשפה. צילום: רויטרס
מנהרה התקפית של דאעש שנחשפה. צילום: רויטרס



מפקד שריון עיראקי, שהסיע טנק אברמס אמריקאי אל תוך מזרח מוסול, נזכר שראה עשרות לוחמים נאבקים ברחוב מולו: "הם נעלמו אל תוך האדמה", הוא אמר. "זה כמו שנילחם בשתי ערים". קולונל פלאח אל-עוביידי, מפקד הכוחות לסיכול הטרור בעיראק, תיאר את המצב: "הם במלחמה ברחוב ויש גם עיר שלמה מתחת לאדמה שם הם מסתתרים, עכשיו זה קשה לשקול האם השטח משוחרר בגלל שגם אם אנחנו שולטים מעל לפני השטח, דאעש מופיעים מתחת לאדמה כמו עכברושים".