נשיא איראן, חסן רוחאני, קצת הגזים בנאום שנשא השבוע באוניברסיטת טהרן, כששאל, ספק הצהיר: “אתם באמת חושבים שאנחנו והעם שלנו נאפשר לו לקרוע לגזרים את הסכם הגרעין?” רוחאני, כמובן, התייחס לנשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, אך הציטוט שהביא לא היה ממש מדויק. בנאום שנשא טראמפ, אז עוד מועמד לנשיאות, בחודש מרץ השנה בכנס של השדולה הפרו־ישראלית איפא”ק בוושינגטון, הוא אמר: “העדיפות מספר אחת שלי כנשיא היא לפרק את ההסכם הנורא והרה האסון עם איראן”. פעם נוספת התייחס להסכם בציוץ בטוויטר בחודש יולי: “העסקה עם איראן היא איום ישיר על ביטחון המדינה. הקונגרס חייב לעצור אותה. רפובליקנים, התעוררו”.

אולם, זה לא באמת חשוב איך טראמפ התבטא בנושא הסכם הגרעין עם איראן. ברור שהוא רואה את ההסכם, או בנוסח האהוב עליו - The Iran deal - שפירושו העממי הוא גם “העסקה”, כאחד הפגעים והנזקים לאומה במורשת של הנשיא היוצא ברק אובמה, ולכן הוא יעד ראשון במעלה לביטול.



אבל כמי שבעוד שבועות אחדים יתחיל למלא את התפקיד החשוב ביותר בעולם החופשי, ביטול ההסכם עם איראן מסתמן כאחת הסוגיות הקשות ביותר לפתרון הממתינות לטראמפ. לדברי מקורות במרכז האו”ם, בפגישה פרטית שהתקיימה לא מכבר ושדבר קיומה לא פורסם, דיפלומטים מערביים התחננו בפני בכירים בצוות של הנשיא הנבחר שלא לגעת בהסכם הגרעין ולא לפגוע ביחסים בין ארצות הברית לנאט”ו.



“חוסר הידע במורכבות של נושאים בינלאומיים כמו הסכם הגרעין עם איראן או היחסים עם האיחוד האירופי והיעדר כל רגישות להשלכות החמורות הצפויות מטיפול שגוי בבעיות עולמיות שאנשי טראמפ גילו בשיחה, היה מדהים”, צוטט אחד ממשתתפי הפגישה.



הצהרות הפכפכות


לא מעט נשיאים קודמים לא מילאו הבטחות שפיזרו כמועמדים בקמפיין הבחירות. זה כמעט מקובל שנשיא נבחר שמתיישב על כיסאו בלשכה הסגלגלה מבין ומפנים כי הרבה ממה שהבטיח בתחומים שונים כמועמד אי אפשר ליישם, או שביצועו דורש משאבים ותקציבים עצומים שגם קונגרס וסנאט ידידותיים לא יאשרו. אבל בתולדות המרוצים לנשיאות ארצות הברית לא זכור מועמד נבחר שמביא עמו לבית הלבן שובל כל כך ארוך, מסורבל ומפותל של הבטחות ומטרות לתיקון או לחיסול כמו טראמפ. הוא עצמו כנראה כבר התחיל להבין או להקשיב לדברי מומחים שהבהירו לו כי הבטחות ויעדים שהבטיח לשיפור או לביטול אי אפשר ליישמם כלשונם וכפשוטם.



בראיון לעורכי "ניו יורק טיימס" נשמע טראמפ מפויס יותר והשיב לשאלות בסגנון מתון למדי. מהתבטאויותיו בראיון השתמע כי ישאיר חלקים מתוכנית הבריאות של הנשיא היוצא אובמה - תוכנית שקטל בתעמולת הבחירות שלו - ואפילו ריכך את יחסו להסכם האקלים שהגדיר בזמנו בלעג כ”הונאה סינית”.



אבל מראיונות ושיחות של פרשנים ומומחים שהתבטאו בימים האחרונים, עולה כמעט הסכמה כללית שהבעיה החמורה ביותר הממתינה לנשיא הנבחר, זו שתדרוש ממנו ומצוות יועציו טיפול כבר בשבועות הראשונים לכהונתו ותתבע ממנו הכרעה שהוא יתקשה לדחות, היא הסכם הגרעין עם איראן. “הניחוש מה יעשה טראמפ (בנוגע להסכם עם איראן – ש”ש) טעון בקשיים, משום שהצהרותיו בנושא היו כל כך הפכפכות, לא עקביות וקלות דעת”, כתב השבועון "אקונומיסט".



ב"ניו יורק טיימס" נכתב, “למרות ההבטחות שהשמיע, לא ברור אם הוא יחתור לתקן את ההסכם או לבטלו”. העיתון אף ציין כי “הארצות האחרות, מלבד ארצות הברית, החתומות על ההסכם - בריטניה, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ואיראן - הביעו באופן חד־משמעי את רצונן וכוונותיהן לכבד את ההסכם”.



שני המינויים של טראמפ - מייקל פלין לתפקיד היועץ לענייני ביטחון ומייק פומפאו לראשות סוכנות הביון המרכזית (CIAׂׂׂ) - ידועים כמתנגדים תקיפים להסכם הגרעין עם איראן וקרוב לוודאי שיעודדו את הנשיא לבטלו.



רוברט איינהורן, בכיר לשעבר במחלקת המדינה שהיה מעורב בגיבוש מדיניות הנשיא אובמה מול איראן אמר בראיון: “הרבה תלוי במי שטראמפ יבחר וימנה כמזכיר המדינה שלו”. שלושה מהמועמדים ששמותיהם מוזכרים לתפקיד - ג’ון בולטון, ניוט גינגריץ’ ורודי ג’וליאני - כבר הביעו דעתם כי יש לבטל את ההסכם.



החתימה על הסכם הגרעין. צילום: רויטרס
החתימה על הסכם הגרעין. צילום: רויטרס



המועמד הרביעי, הסנאטור בוב קורקר, התבטא באופן מתון, ובראיון לרשת סי־אן־אן אמר: “אני לא חושב שטראמפ יקרע לגזרים את הסכם הגרעין, ואני לא חושב שזאת הדרך להתחיל”. המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני אף הוא אחד מהמועמדים לתפקיד מזכיר המדינה, נחשב איש רציני ושקול וכזה שהיה חושב יותר מפעמיים אם לפגוע בהסכם הגרעין.



אפילו שיועציו הקרובים של טראמפ מתנגדים באופן נחרץ למינויו של רומני לתפקיד שר החוץ, בימים האחרונים מדווחים יודעי דבר כי מועמדותו לתפקיד נשקלת ברצינות. הוא נפגש עם טראמפ במסעדה במנהטן, ולהערכת הפרשנים סיכוייו לזכות בכהונה גדולים. טראמפ, בכל אופן, צפוי להודיע על המינוי רק בשבוע הבא.



מדיניות היד החזקה


כנשיא, טראמפ יכול בנקל לבטל את הסכם הגרעין עם איראן אם הוא באמת ירצה בכך. על ההסכם חתומות אומנם שבע ארצות, והאישרו אותו מועצת הביטחון והאיחוד האירופי, אך לפי מאמר ב"אקונומיסט", הדבר תלוי בשאר המדינות החתומות, אם אכן יישארו נאמנות למחויבות שלהן. עוד ציטט העיתון את מארק פיצ’פטריק, מומחה למדיניות גרעין, שהסביר כי טראמפ “יכול ‘לקטול’ את ההסכם פשוט באמצעות הזנחתו”.



ההקלות בסנקציות נגד איראן שמפעילה ארצות הברית, כפופות לאישור מחודש של צו הנשיא בכל 120 או 180 יום. “טראמפ יכול פשוט לשבת בחיבוק ידיים, או יכול בהוראה נשיאותית לאכוף סדרה חדשה של עיצומים נגד איראן שמטרתה תהיה לעצור את תוכנית פיתוח הטילים שלה”, הסביר פיצ’פטריק.



אבל השבועון היוקרתי מציע ליועציו הקרובים של הנשיא הנבחר לומר לו ש”הסתלקות מההסכם תניב עולם גרוע מכל העולמות”. העיתון ציטט גם מומחים שמתריעים כי קיים סיכוי קלוש ביותר שטראמפ יצליח לשכנע את אירופה, ודאי שאת רוסיה או את סין, להחמיר את הסנקציות נגד איראן. לטענתם, מהלך כזה ישקם את מעמדם של הגורמים הקיצוניים במדינה, כמו משמרות המהפכה, שבעקבות ההסכם צומצמה השפעתם מאוד. כמו כן, הם אומרים כי אם טראמפ לא יצליח להשיג את הסכמת רוסיה והאיחוד האירופי להידוק העיצומים - “המנוף היחיד שעוד יישאר לו הוא איום על איראן באופציה צבאית”.



ג’ון ברנן, ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) היוצא, הזהיר בראיון לבי־בי־סי: “ביטול הסכם הגרעין עם איראן יהיה מהלך חסר תקדים ושיא הטיפשות. זה יחזק את הקיצוניים באיראן, השואפים להשיג נשק גרעיני”.



אלטרנטיבה נוספת שיש לטראמפ היא לפתוח את ההסכם ולחדש את המשא ומתן עם איראן על הסכם חדש. לדברי בכירים במרכז האו”ם, גם הסיכויים לחלופה זאת קלושים; איראן תתנגד לחידוש המשא ומתן מתוך ידיעה מראש כי הצד האמריקאי ידרוש סעיפים חדשים, נוקשים וגורפים יותר.



גורמים מדיניים בניו יורק אומרים כי גם מעצמות המערב לא יסכימו לפתוח משא ומתן חדש עם איראן, וההתנגדות הנחרצת ביותר למהלך כזה תבוא מצד רוסיה, התומכת במשטר בטהרן.



במאמר דעה שפורסם ב"ניו יורק טיימס", כותב אלי גרנמי, מומחה בעל מוניטין למזרח התיכון: “בעת שטראמפ שוקל איזה כיוון לנקוט במדיניות שלו מול איראן, הארצות החתומות על ההסכם חייבות למתוח קו ברור. הן חייבות להבהיר לנשיא הנבחר שכל זמן שאיראן ממשיכה לעמוד בהתחייבויות שלה בהתאם להסכם, גם הן מתכוננות לעמוד במחויבותן. הן גם חייבות להבהיר לו שאם הקונגרס או הנשיא יבטלו את ההסכם או יבקשו לפתוח אותו, המעצמות האחרות ילכו בדרך משלהן מול איראן”.



בכיר איראני, מקורב לנשיא רוחאני, נדאר כארימי ג’וני, מצוטט במאמר ב"ניו יורק טיימס" כמי שאמר כי “ג’ון קרי וזריף (שר החוץ האיראני – ש”ש) מכירים אחד את השני זה שנים רבות. חתנו של קרי הוא ממוצא איראני. זריף אירח את קרי בביתו בניו יורק בעת שכיהן כשגריר איראן באו”ם. אתה יכול להיות בטוח שיחסים כמו אלה שהתקיימו בין קרי לזריף הם נחלת העבר, בייחוד בהשוואה לשמות ששומעים כמועמדיו של טראמפ”.



רוחאני מגן על ההסכם. צילום: רויטרס
רוחאני מגן על ההסכם. צילום: רויטרס



בנאום מוקלט בפורום סבן שהתקיים בסוף השבוע אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא “מצפה לדון עם טראמפ בהסכם הגרעין הגרוע”. ההערכה היא שישראל לא תבקש מטראמפ לבטל את הסכם הגרעין, אלא תמליץ לנשיא החדש לנקוט מדיניות של יד חזקה מול טהרן. בפגישתו הראשונה עם טראמפ, המתוכננת לפי מקורות בחודש מרץ הבא, נתניהו יבקש מטראמפ לפעול נגד התוכנית הצבאית של איראן, הכוללת הצטיידות בהיקף ענק בנשק חדיש, ונגד תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים.



לדברי רוברט סטלוף, מנכ”ל המכון לפוליטיקה במזרח הקרוב הפועל בוושינגטון, ישראל תפעל כדי לשכנע את טראמפ לבחון את תפקידה של איראן באזור בצורה שונה משעשה זאת הנשיא אובמה. “נתניהו ימצא אצל טראמפ אוזן קשבת יותר”, אמר סטלוף והמשיך: “הדרישה הראשונה של ישראל מטראמפ תהיה לראות את איראן כחלק מבעיה ולא חלק מפתרון אזורי”.



לדברי גורמים במרכז האו”ם, נתניהו לא ידחוף לביטול ההסכם, כי ביטולו יגרום לכך שאיראן תנטוש את המחויבויות שקיבלה על עצמה במסגרת ההסכם ותחדש את מאמציה לפיתוח וייצור נשק גרעיני. דרישה ישראלית לביטול ההסכם גם תעורר את זעמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, התומך הגדול של איראן ומושא מאמצי הקרבה של נתניהו. מה שלא יהיה, על דבר אחד אפשר להסכים - אין מחלוקת שנושא ההסכם יהיה המבחן האולטימטיבי של הנשיא הנבחר טראמפ בתחום מדיניות החוץ.