שרשרת של טעויות ומחדלים: אניס עמרי, הצעיר התוניסאי (24) שמבוקש בחשד שהוא עומד מאחורי פיגוע הדריסה שגרם למותם של 12 בני אדם בשוק חג המולד בברלין ביום שני, היה תחת מעקב של שירותי הביטחון הגרמניים בחשד לקשרים עם מטיף קיצוני שנחשב מקורב לדאעש ואף היה מועמד לגירוש מהמדינה, אולם הצליח להתחמק. הרשויות פתחו במצוד ארצי וכלל אירופי אחריו והציבו פרס של מאה אלף יורו על ראשו.



הבוקר דיווח הדר שפיגל דיווח כי חוקרי המשטרה מצאו מתחת למושב של נהג המשאית שבאמצעותה בוצע הפיגוע הקטלני מסמכים עם שמו של עמרי, שלפיהם הוא נולד בשנת 1992 בעיר טטואין שבתוניסיה, ובנוסף התגלו עוד זהויות בדויות שבהן השתמש. במשטרה פתחו במצוד ארצי כולל אחרי עמרי שהוגדר "חמוש ומסוכן", ואף הוציאו בקשה לצו מעצר כלל אירופי והציבו פרס של 100 אלף אירו עבור מידע שיסייע לאיתורו.



מהפרטים שסיפקו הרשויות עולה כי עמרי נכנס לגרמניה ביולי 2015 דרך העיר פרייבורג, ולאחר מכן הוא התגורר במקלט למבקשי מקלט בעיר אמריך במדינת צפון ריין-ווסטפלייה, ובפברואר האחרון עבר לברלין. הוא הגיש את הבקשה הרשמית למקלט מדיני באפריל השנה וקיבל מסמכים שמתירים לו שהות זמנית בגרמניה, אולם הבקשה נדחתה ביוני ועמרי היה אמור להיות מגורש, אך המהלך לא בוצע מאחר שתוניסיה לא אישרה שהוא אזרח שלה. בסוף יולי נעצר עמרי באוטובוס במחסום באזור העיר פריידריכשפן בדרום גרמניה עם מסמך איטלקי מזויף והוא נשלח למתקן מעצר מקומי, אולם שוחרר אחרי יומיים ועקבותיו נעלמו.



שר הפנים של צפון ריין-ווספלייה, ראלף ג'אגר, אישר כי עמרי היה תחת חקירה של הרשויות בחשד שהוא מעורב בפעילות אסלאמית קיצונית. בתקשורת הגרמנית דיווחו כי במסמך סודי מפברואר האחרון נאמר כי עמרי הוא ככל הנראה "בעל שייכות לדאעש", ולאחר מכן הוא אף הוגדר כאיום מסוכן.



בנוסף, דווח כי עמרי היה בקשר עם אבו וולאה שנחשב ל"איש מספר אחד של דאעש בגרמניה". אבו וולאה, ששמו האמיתי הוא אחמד עבד אל-עזיז עבדאללה א., הוא מטיף עיראקי שעמד במרכזה של חקירה של רשויות הביטחון בחשד שגייס מוסלמים צעירים על מנת שייסעו לסוריה ולעיראק כדי להילחם לצד דאעש. הוא נעצר בתחילת נובמבר עם ארבעה חשודים נוספים אחרי שצעיר ששב מסוריה סיפק פרטים על פעילות הרשת.



השוק בו אירע הפיגוע בברלין. צילום: רויטרס
השוק בו אירע הפיגוע בברלין. צילום: רויטרס



לפי ג'אגר, על אף החשדות כלפי עמרי, הוא המשיך לנוע בחופשיות ברחבי גרמניה, על אף שלטענתו הרשויות במדינות השונות של גרמניה החליפו ביניהן מידע על החשוד עד החודש שעבר באמצעות מרכז ההגנה המשותף נגד טרור של הממשלה הפדרלית.



עוד נמסר כי החוקרים בברלין קיבלו מידע כי עמרי "מתכנן לבצע שוד על מנת לממן רכישה של כלי נשק אוטומטיים, ככל הנראה כדי לבצע התקפה בעתיד". התביעה הכללית בברלין מסרה הערב כי מאחר שהרשויות בעיר הבירה לא הצליחו לאשר שהוא אכן מהווה איום על האזור, הוחלט להפסיק אחריו את המעקב בספטמבר.



בעקבות הדיווחים מגרמניה, חקרו היום כוחות הביטחון התוניסאיים את משפחתו של עמרי. אביו של החשוד סיפר לתחנת רדיו מקומית כי בנו נולד באל-ווסלטייה, אזור עני במרכז תוניסיה, ויש לו ארבע אחיות ואח. הוא הוסיף כי בנו עזב את המדינה הצפון אפריקאית לפני שבע שנים וריצה ארבע שנות מאסר באיטליה אחרי שהורשע בניסיון להצית בית ספר לפני שעבר לגרמניה. גורמי ביטחון תוניסאיים סיפרו כי עמרי גם נעצר בעבר על עבירות סמים ונידון בהיעדרו לחמש שנות מאסר על שוד מזוין.



בתוך כך, נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, הכריז הערב כי ההתקפות האחרונות באירופה מוכיחות כי המדיניות שלו "צודקת". "אתם מכירים את התוכניות שלי ותמיד התברר שאני צודק, מאה אחוז צודק", אמר לעיתונאים באחוזתו בפלורידה. "מה שקורה הוא מביש".