מתח ביטחוני ושערורייה בצרפת, לאחר שהתברר שהמחבל שביצע את הפיגוע בברלין, בו נהרגו 12 בני אדם ונפצעו כ-50, אניס עמרי, שהה שעות ארוכות בשטח צרפת ובתחנות רכבת בערים מרכזיות לפני שהגיע למילאנו שבאיטליה, שם חוסל בידי השוטרים. עמרי גם הצליח לעבור בלי הפרעה לפחות פעמיים גבולות בינלאומיים, בין גרמניה וצרפת ובין צרפת ואיטליה, בלי שזוהה וללא כל הפרעה.



לפי כרטיסי הרכבת שנמצאו ברשותו, הגיע תחילה עמרי ביום חמישי לתחנת הרכבת של ליון בצרפת, לאחר שהחליף רכבת מברלין. מליון הוא הגיע לעיר שאמברי באלפים. משם עבר את הגבול לטורינו, ומשם למילאנו. לא ברור עדיין אם התכוון להישאר באזור מילאנו, שבה יש מרכז חשוב של אסלאמיסטים, או להמשיך דרומה לסיציליה, שם התגורר חמש שנים (בארבע מתוכן שהה בכלא - ג"ק) ואחר כך, קרוב לוודאי, לתוניסיה.



לפי מידע שלא אושר, צולם עמרי במצלמות האבטחה בתחנת הרכבת של ליון בלי שהצילומים נבדקו והושוו לקלסתרון שלו, שהופץ בפקודת המעצר הבינלאומית שפרסמה גרמניה. לפי צילומי וידיאו שנחשפו קודם נראה עמרי בלילה שאחרי הפיגוע, בין שני ושלישי, ליד מסגד שנחשד בפעילות אסלאמית קיצונית בברלין. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שיבחה את שיתוף הפעולה של השירותים האיטלקיים, אך בצרפת נמנע שר הפנים ברונו לה רו, במבוכה בולטת, מלמסור פרטים כלשהם של שהותו של עמרי במדינה ואמר רק שהחקירה נמשכת.



פוליטיקאים בימין הקיצוני, אך גם הרפובליקני, אמרו כי מעברו של עמרי לצרפת מצביע על הקריסה המוחלטת של המערך הביטחוני של הסכמי שנגן, המאפשרים מעבר חופשי בתוך חלק ממדינות אירופה, בהנחה שהביקורת נעשית בגבולות החיצוניים של המתחם. "החזירו לצרפת את גבולותיה", דרש מנהיג החזית הלאומית פלוריאן פיליפו.



המשאית בה השתמש אניס עמרי בפיגוע. צילום: טוויטר
המשאית בה השתמש אניס עמרי בפיגוע. צילום: טוויטר



גרמניה: מדובר ברשת טרור



הפיגוע בברלין ומעבר המחבל לצרפת העלו עוד יותר את המתח לקראת התפילות וטקסי חג המולד במדינה. 2,400 הכנסיות יאובטחו על ידי 90 אלף שוטרים וחיילים, ייערכו חיפושים בחפצים האישיים בכניסה ויוקטן מספר הכניסות לכנסיות הגדולות. אומנם הצפי הוא לירידה בכמות המשתתפים בתפילות, אך רבים אמרו כי יבואו דווקא כדי להראות שהנצרות אינה נכנעת לאסלאם.



חקירת הפיגוע בברלין התקדמה אתמול דווקא בתוניסיה. שלושה צעירים בני 18 עד 27, בהם אחיינו של עמרי, נעצרו בערים ופשנה ואואסלטי, מקום מגורי משפחתו של המחבל. כוחות הביטחון בגרמניה אמרו כי הוכח שמדובר ברשת טרור שהקים עמרי.