רק שתי מקהלות ברוסיה היו רשאיות להתהדר בשם "מקהלת הצבא האדום". האחת היא מקהלת משרד הפנים (מ.וו.ד.) הרוסי והשנייה הייתה מקהלת אלכסנדרוב המהוללת, שאתמול איבדה 65 מחבריה באסון ההתרסקות של המטוס הרוסי. האסון הוא מכה קשה לכל שוחרי הזמר הרוסי בארץ ובעולם. מי שגדל על ברכי השירים והמלודיות של מקהלת הצבא האדום האגדית זכה עם הזמן ליהנות גם ממקהלת אלכסנדרוב כתחליף ראוי, שברבות השנים זכתה גם היא לתהילה חובקת עולם.



המקהלה נוסדה ב־1928 על ידי אלכסנדר וסילייביץ' אלכסנדרוב, פרופ' למוזיקה במקצועו. ב־1946 ירש אותו בנו בוריס בתפקיד המנהל המוזיקלי של המקהלה. מיום היווסדה רשמה המקהלה יותר מ־7,000 הופעות ביותר מ־50 מדינות, וכללה מלבד זמרים בעלי קולות בריטון ובס מרשימים גם רקדנים, רקדניות ותזמורת.



ב־1981 הקליטה המקהלה את השיר המפורסם "ארוכה הדרך לטיפררי" עבור הסרט הגרמני "הצוללת". ב־1990 השתתפה המקהלה בקונצרט המפורסם שבו ביצע רוג'ר ווטרס יחד עם אמנים אחרים את האלבום "החומה" בברלין, לציון נפילת החומה שחצצה בין מזרח העיר למערבה. לפני כשנתיים זכיתי לראות את המקהלה במסגרת סיבוב הופעות לרגל 85 שנים להקמתה.



הרפטואר שלה כלל את הקלאסיקות הידועות מתקופת מלחמת העולם השנייה ושירים פטריוטיים מהתקופה הסובייטית, כמו "קלינקה", "קטיושה", "סמוגלינקה", "עיניים שחורות" ו"לילות מוסקבה", לצד שירים מערביים וגם קצת שמאלץ בעברית לטובת הקהל המקומי, שאהב בעיקר את המלודיות הרוסיות הישנות המוכרות אצלנו כ"שירים רוסיים" - שנהפכו לנכסי צאן ברזל. מקהלת אלכסנדרוב צללה למעמקי הים השחור באסון נוראי אבל קולה לא נדם.