יריית הפתיחה לבחירות לנשיאות צרפת נשמעה בסוף השבוע כאשר המועמדים המרכזיים הציגו את עיקרי תוכניותיהם. המועמד, שנחשב עד לא מזמן למוביל בסקרים, פרנסואה פיון, דווקא העדיף לשמור על דממה, לאחר שמעמדו התערער משמעותית בעקבות פרשת המשכורות הפיקטיביות ששילם לכאורה לקרובי משפחתו. פיון, מועמד הרפובליקנים, יתבקש ככל הנראה כבר מחר על ידי הנהגת המפלגה לפרוש מהמירוץ והוא עשוי, בתור מוצא אחרון, להודות היום פומבית במעשים המיוחסים לו ולטעון כי "בסך הכל" עשה שימוש בשיטות שהיו חוקיות בעבר, ושאם ייבחר ידאג לבטל אותן.



למרות ריבוי המועמדים, השניים שמושכים לעברם את מרבית תשומת הלב, ונחשבים לפייבורטים להתמודד ראש בראש בסיבוב השני הם מנהיגת החזית הלאומית, מרין לה פן, ומועמד השמאל־מרכז, שר הכלכלה לשעבר, עמנואל מקרון. לה פן, שהציגה את מצעה בליון, הופיעה תחת התואר "נציגת העם" בפני קהל משולהב, שקרא לעברה "אין יותר גדולה מצרפת". לה פן סימנה בנאומה את "האויבים המרכזיים"של צרפת: הגלובליזציה הכלכלית והקיצוניות האסלאמית – "שתי דוקטרינות טוטליטריות, שרוצות להשתלט על צרפת והעולם", לדבריה.



קריסה. פרנסואה פיון, צילום: רויטרס
קריסה. פרנסואה פיון, צילום: רויטרס



הולכת בדרך של טראמפ



לה פן האשימה את המהגרים בצרפת שעוזרים לאסלאם הקיצוני, לטענתה, להשתלט על פרברים במדינה. מועמדת הימין הבטיחה "להחזיר לצרפת את גבולותיה", בנוסף להצבת איסור על סממנים דתיים במקומות העבודה ובבתי הספר. לה פן, שהבטיחה למגר את הטרור, שיבחה את בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב והצהירה כי "רוח ההיסטוריה תוביל אותנו לניצחון".



מי שלא החמיא לטראמפ היה מקרון, שהצליח למשוך קהל של כ־16 אלף צופים נלהבים שמחציתם נדחסו לאצטדיון בליון והריעו ממושכות למי שנחשב לתקווה של השמאל לכבוש מחדש את ארמון האליזה. מקרון, שמתח ביקורת על שלטון הפחד בארה"ב, לדבריו, קרא לכל אלו, "שנלחמים שם נגד החושך והפחד, לבוא לצרפת".



מקרון שסימן את לה פן בתור המטרה המרכזית, הצהיר כי "מה שקורה כעת בחיינו הפוליטיים והתקשורתיים אינו טוב לאיש... על כולנו לעשות הכל כדי לוודא שהמתרחש כעת בחיינו לא יועיל לחזית הלאומית. מדובר במפלגה שרוצה לפגוע בערכים הצרפתיים, בטענה כי יש אנשים ששווים יותר מאחרים. מדובר באנשים שפוגעים באחווה משום שהם שונאים את מי שלא דומה להם". 



מתמקד בלה פן. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס
מתמקד בלה פן. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס