צבא ארצות הברית וקהילת המודיעין שלה יירטו תקשורת בין צבא סוריה למומחים כימיים, בהן שוחחו על הכנות למתקפת הגז באידליב בשבוע שעבר, כך אמר גורם בכיר בממשל האמריקאי ל-CNN. היירוטים היו חלק מבקרה של כל המידע המודיעיני בשעות שלאחר התקיפה, על מנת למצוא מי אחראי לה. גורמים בארצות הברית אמרו כי אין ספק שנשיא סוריה בשאר אסד עומד מאחורי המתקפה. 

הגורם הדגיש כי לארצות הברית לא היה מידע מוקדם על התקיפה. לדבריו, כמות החומר היא כה גדולה, שלעתים הוא מעובד רק אם יש אירוע באותו אזור. 
עד כה לא נמצא מידע מודיעיני שמאשש את ההערכה שרוסיה ידעה על המתקפה. הגורם האמריקאי אמר שלדעתו זה משום שהרוסים יותר זהירים בתשדורות שלהם. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול במסיבת עיתונאים שהפנטגון בודק האם רוסיה היתה מעורבת בתקיפה הכימית. "אני רוצה לחשוב שהם לא ידעו, אבל בהחלט ייתכן שהם כן", אמר הנשיא. 
ההערכה בארה"ב היא שסוריה הקימה מחדש צוות של אנשים הקשורים לנשק כימי שהיה קיים לפני ההסכם להוצאת הנשק מהמדינה מ-2013. "אנחנו יודעים שיש להם את המומחיות וחושדים שיש להם סיוע", אמר גורם בצבא ארצות הברית לעיתונאים. לדבריו, לרוסיה יש מומחים לנשק כימי בסוריה, "אבל אנחנו לא יכולים לדבר על מעורבות ישירה של מוסקבה בתקיפה המסוימת הזאת". 

ארה"ב ורוסיה סיכמו על חידוש התיאום האווירי

אתמול נועד מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם שר החוץ שלו, סרגיי לברוב. פוטין אמר כי היחסים עם ארה"ב הגיעו לשפל חדש מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. במקביל, הנשיא האמריקאי האשים את מוסקבה במתן חסות לנשיא בשאר אסד "החיה". עם זאת, המעצמות סיכמו על חידוש התיאום האווירי בסוריה. זמן קצר לפני פגישה בלתי מתוכננת עם המדינאי האמריקאי שהגיע לביקור ראשון במוסקבה, הודה פוטין כי האירועים האחרונים מעידים כי ההצהרות על דף חדש ביחסים בין מוסקבה לוושינגטון בעידן טראמפ לא התממשו. "ניתן לומר כי רמת האמון בדרג העבודה, במיוחד בדרג הצבאי, לא השתפרה, אלא אפילו הידרדרה", אמר.

סרגיי לברוב ורקס טילרסון. צילום: רויטרס
סרגיי לברוב ורקס טילרסון. צילום: רויטרס
 
הנשיא הרוסי גם שב וטען כי לא הייתה הצדקה למתקפת הטילים האמריקאית בסוריה. זאת, לדבריו, משום שלא הוכח כי משטר אסד הוא שביצע את התקיפה הכימית באזור אידליב. "איפה ההוכחה שהחיילים הסורים השתמשו בכלי נשק כימיים? אין כאלה", אמר. "התקיפה הייתה הפרה של החוק הבינלאומי. זו עובדה ברורה".
 
לפני הפגישה עם פוטין נועד טילרסון במשך כחמש שעות עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. הבכיר הרוסי לא הסתיר את מורת רוחה של ארצו "מהדעות המנוגדות והמבלבלות של וושינגטון במגוון של סוגיות בילטרליות ובינלאומיות, אשר פורסמו לצד פעולות מטרידות, בעיקר ההתקפה הבלתי חוקית נגד סוריה". טילרסון, לעומתו, הביע תקווה כי הפגישה "תבהיר אזורים של יעדים משותפים, של אינטרס משותף, אפילו כאשר הגישות הטקטיות שלנו שונות".
 
במסיבת העיתונאים המשותפת לשרי החוץ אמש ציין לברוב כי הפגישה שלו עם טילרסון הייתה "חיובית" וכי גם הפגישה עם פוטין הייתה "חיובית וכנה מאוד". לברוב הצהיר כי שתי המדינות יחדשו את שיתוף הפעולה האווירי בסוריה, שהוקפא לאחר המתקפה האמריקאית. הבכיר הרוסי גם הדגיש כי העמדה הרוסית היא שיש מי שמנסים לשבש את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, אך מדובר בגישה "קצרת רואי".
 
טילרסון הודה כי "יש רמת אמון נמוכה בין שתי המדינות שלנו", אך הביע תקווה כי אפשר יהיה לשקם את היחסים. הוא גם הצהיר כי המידע שבידי ארה"ב "מאשר כי התקיפות נגד חיילים סורים היו מוצדקות", והבהיר כי לנשיא הסורי אין מקום בעתידה של ארצו.