יושב הראש היוצא של הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל הודיע היום (שבת) על זכייתו של בכיר הארגון אסמעיל הנייה בראשות הלשכה. הנייה התמודד בבחירות פנימיות של הארגון על התפקיד מול סגן יושב ראש הלשכה, מוסא אבו מרזוק. הוא יהיה אחראי מעתה על כל פעילות החוץ של חמאס ועל התעצמות הזרוע הצבאית שלה.
הנייה הוא מנהיג חמאס הראשון שנבחר מתוך רצועת עזה. מקור בכיר בחמאס העריך בשיחה לסוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו", כי מנהיג חמאס הנייה עשוי לצאת מרצועת עזה ולנהל את הארגון מבחוץ. "הישיבה בעזה מסוכנת, מאחר והוא עלול להוות מטרה ישיריה של ישראל", אמר המקור. "מה עוד, שדרישות התפקיד מחייבות אותו לעבור ממקום למקום ולנסוע". בחירתו באה זמן קצר לאחר שפרסם הארגון את האמנה החדשה שלו, בה החליף את הקריאה להשמדת ישראל בהסכמה עקרונית למדינה עצמאית "זמנית" בגבולות 1967. 

הנייה נולד במחנה הפליטים שאטי ב-23 במאי 1963. הוריו הגיעו מאשקלון עם הקמת המדינה. ב-1987 הוא סיים את לימודיו בתאור ראשון בספרות ערבית באוניברסיטה איסלאמית ברצועה. הנייה החל להיות פעיל בהתארגנות האיסלאמית, הזרוע של האחים המוסלמים בקרב האוניברסיטאות, שהביאה לאחר מכן להקמת ארגון חמאס. הנייה נכלא על ידי ישראל ב-1989 בגלל מעורבותו בארגון, וסולק לשלוש שנים ללבנון.

הנייה ומשעל. זה שיוצא וזה שנכנס. צילום: רויטרס
 
בשנת 1997 הוא כיהן כראש לשכת שיח' אחמד יאסין, המנהיג הרוחני של ארגון חמאס. בדצמבר 2005 הוא עמד בראש רשימת הארגון לפרלמנט ואף זכה ברוב בבחירות שהתקיימו ב-2006.

ב-16 בפברואר 2006 הוא היה מועמד חמאס לתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני וארבעה ימים ולאחר מכן זכה בתפקיד. ביוני 2006 איימה ממשלת ישראל להתנקש בחייו אם לא ישוחרר החייל גלעד שליט שנפל בשבי החמאס. 
 
ב-14 ביוני 2007 פוטר הנייה מתפקידו כראש ממשלה על ידי ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן אך הנייה סירב לקבל על עצמו את ההחלטה וכינה אותה בלתי חוקתית. הוא הצהיר בזמנו כי "ממשלתי תמשיך לנהל את העניינים ולקחת את האחריות הלאומית כלפי העם הפלסטיני". 
 
על פי הפרסומים הנייה היה אחד המובילים בניסיונות להגיע לפיוס פנים פלסטיני עם אש"ף ואף הביע את רצונו לוותר על תפקיד ראש הממשלה במסגרת הפיוס הכולל. ב-2 ביוני 2014 הוא ויתר על התפקיד לטובת ראש הממשלה בהסכמה - רמי חמדאללה.