משרד הפנים הצרפתי פרסם הלילה (שני) את התוצאות הסופיות והרשמיות בבחירות במדינה, לפיהן מועמד המרכז עמנואל מקרון זכה בנשיאות בפער גדול, זאת לאחר שזכה ב-66% מקולות 47 מיליון הבוחרים. עוד נמסר מהמשרד כי שיא של 11.5% מהפתקים היו לבנים או לא תקינים וכי 25% מהרשאים להצביע החליטו שלא להשתתף בבחירות.



בנאום הניצחון שלו אמש פנה מקרון אל אלפי תומכיו בחזית מוזיאון הלובר בפריז ואמר: "יש צורך לבנות רוב פרלמנטרי על מנת לבצע שינויים נחוצים עבור צרפת. אעשה כל שביכולתי על מנת שלאף אחד לא תהיה סיבה להצביע לקיצוניות. המשימה שלנו היא ענקית והיא תדרוש מאיתנו לבנות ממחר רוב חזק שיבצע שינוי. אשמור על עקרונות הרפובליקה - חירות ואחווה".



לאחר חודשים של קמפיין רווי יצרים, תהפוכות ושערוריות, תמה אתמול מערכת הבחירות שזעזעה את צרפת, ולא בהפתעה: מועמד המרכז עמנואל מקרון הביס את יריבתו מהימין הקיצוני מארין לה פן. רגע לפני הסוף עוד חששו במטה מקרון מהפתעה בסגנון שנראה בברקזיט או בבחירתו של הנשיא דונלד טראמפ, אך לאחר שהתבררו התוצאות נשם מקרון לרווחה והבטיח: "אני אחזק את המדינה שלנו ואת אירופה. אני חושש מזה שהמדינה מפולגת, אני מבין את החרדה והספקות שהבעתם, ואני הולך להיות קשוב אליהם. אני הולך להילחם באי־שוויון ובאפליה, ולהילחם ללא לאות למען הביטחון שלכם".



לה פן הודתה בתבוסתה ובירכה את מקרון על ניצחונו אך הבהירה כי תמשיך בדרכה. "החזית הלאומית חייבת לחדש את עצמה כדי לעמוד באתגר ובהזדמנות ההיסטורית ולעמוד בציפיות העם הצרפתי", אמרה בנאום התבוסה הקצר שנשאה מול תומכיה.



ספגה תבוסה, מארין לה פן. צילום: AFP
ספגה תבוסה, מארין לה פן. צילום: AFP




הנשיא הצעיר מאז נפוליאון



מקרון בן ה־39 יהיה מנהיגה הצעיר ביותר של צרפת מאז נפוליאון. עד לפני חמש שנים שמו של מי שנחשב היום ל"ילד פלא" לא אמר דבר לציבור הרחב, ומי שהיה אז בנקאי של משפחת רוטשילד לא היה מעורב בפוליטיקה הצרפתית. גם אחר כך, כסגן המזכיר הכללי של נשיאות צרפת וכשר הכלכלה, הייתה דרכו להקמת תנועתו אן מארש קצרה ביותר. הוא הציג את מועמדותו כאיש "לא שמאל ולא ימין", והפך לכוכב־על ול"גורו" שמשך להופעותיו רבבות צרפתים סקרנים ומיואשים מהמצב שמקווים למהפכה.



ניצחונו הביא לאנחת רווחה ברוב ארצות אירופה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בירכה אותו ותיארה את התוצאות כ"ניצחון לאירופה מאוחדת ולידידות בין צרפת לגרמניה". ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הייתה מאופקת יותר ואמרה: "צרפת היא אחת מבנות בריתנו הקרובות ביותר ואנחנו מצפים לעבוד עם הנשיא החדש במגוון רחב של נושאים בעלי חשיבות".



נשיא האיחוד האירופי ז'אן קלוד יונקר בירך אף הוא את מקרון ואמר: "אני מאושר שהרעיונות שעליהם הגנת, בהם אירופה חזקה ומתקדמת, שמגינה על כל אזרחיה, הביאו אותך לנשיאות. המועצה האירופית עובדת זה שנתיים כדי לבנות אירופה טובה יותר, אירופה שמגינה על אזרחיה ונותנת להם קול. אני בטוח ששיתוף הפעולה בינינו יהיה פורה ונקדם את מטרותינו המשותפות יחדיו".



בירך גם, ז'אן קלוד. צילום: גטי אימג'ס
בירך גם, ז'אן קלוד. צילום: גטי אימג'ס




שיעור הצבעה נמוך



שיעור ההצבעה הנמוך יחסית צפוי להוריד מהלגיטימציה של הנשיא החדש בציבור ומאותת שיאלץ להזיע כדי לשכנע את האזרחים ביכולתו להנהיג את צרפת בתקופתה הקשה. החשש מהימנעות שיא בסיבוב השני של הבחירות היה גדול ופעל לטובת לה פן. לכן מקרון ואוהדיו השקיעו הרבה מאמצים לשכנע את הצרפתים ללכת לקלפי, גם אם לא בהתלהבות אלא מתחושת חובה.



ואכן, היו לא מעטים שבאו להצביע מתוך חובה אזרחית וחשש מניצחון של לה פן יותר מאשר התלהבות ממקרון. "אף אחד מהמועמדים לא שכנע אותי ללכת להצביע", אמרה אחת המצביעות. "הם לא ברמה הנדרשת מנשיא המדינה". זהו סוף שבוע של "גשר" חג בצרפת, ורבים השאירו את זכות ההצבעה לנציגיהם. אחד מהם היה המועמד הרפובליקני פרנסואה פיון, שכשל בסיבוב הראשון והעדיף להישאר באחוזתו הכפרית.




אבטחה חסרת תקדים



הנשיא היוצא פרנסואה הולנד, שהצהיר על תמיכתו במקרון, הקדים את שני המועמדים והצביע בעירו טול כשהוא נהנה להצטלם ולשוחח עם אזרחים. "זה רגע מרגש", אמר. "זה מעשה חשוב לדמוקרטיה. צריך להצביע". הולנד גם הבטיח שתיעשה חקירה של הפריצה למחשבי מטהו של מקרון וכבר הזמין את המנצח להשתתף היום לצדו באירועי יום הניצחון במלחמת העולם השנייה, לפני שימריא לברלין כדי להיפרד מהקאנצלרית מרקל.



המועמדים עצמם הצביעו באותו מחוז, פא־דה־קאלה שבצפון־מערב צרפת. מקרון הצביע בעיר החוף טוקה, בחברת רעייתו בריז'יט, בקלפי בבניין העירייה שבו נישאו. הוא התקבל על ידי קהל של מאות, לחץ ידיים ונראה רציני ונרגש. לה פן הצביעה בהנן בומון, עיר בשליטת החזית הלאומית.



כמו בסיבוב הראשון, גם הפעם נערכה ההצבעה תחת מצב חירום ביטחוני ואבטחה של 70 אלף שוטרים וחיילים. החשש העיקרי הוא מפני מתקפות טרור שפקדו בשנים האחרונות את המדינה, אבל בצרפת חוששים עתה לא פחות גם מאלימות על רקע פוליטי ומחיסולי חשבונות, במיוחד בין תומכי הימין והשמאל הקיצוניים.