לאחר שתושבי קטלוניה אישרו ברוב של כ-90 אחוז את עצמאות החבל, תוך התנתקות מספרד, על רקע מהומות בין שוטרים לאזרחים שהביאו לפציעתם של מאות מהם, אמר הערב (שלישי) מלך ספרד, פליפה השמיני, כי "המהלך אינו חוקי - הוא נעשה בניגוד לחוקת המדינה ומסכן את הדמוקרטיה".



לדבריו, "מנהיגי קטלוניה הפרו את החוק והראו חוסר נאמנות בלתי קבילה, ועל המדינה להבטיח את הסדר החוקתי". בתוך כך, בהתייחסו למצב האומה, לאחר ימים של תסיסה ברחובות, הוא טען כי "מנהיגי האזור התנהגו בצורה חסרת אחריות וסיכנו את היציבות הכלכלית של המדינה".



אזרחי ספרד צופים בנאום המלך פליפה. צילום: AFP
אזרחי ספרד צופים בנאום המלך פליפה. צילום: AFP



בנאום שנשא הערב, והועבר בשידור חי בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בספרד, הצהיר המלך גם כי "המצב במדינה רציני מאוד", קרא לאחדות, ואף הכריז כי מדינתו "תתגבר על הזמנים הקשים הללו".



כזכור, במהלך המהומות שהתרחשו על רקע סגירת מספר קלפיות בקטלוניה, נפצעו כ-900 בני אדם, זאת לאחר שהממשלה במדריד תיארה את האירוע כלא חוקי.



מפגינים למען עצמאות קטלוניה ברחובות ברצלונה. צילום: רויטרס
מפגינים למען עצמאות קטלוניה ברחובות ברצלונה. צילום: רויטרס



"לא היה היום משאל עם בקטלוניה", אמר ראש ממשלת ספרד מריו רחוי מיד לאחר ההצבעה, כשהוא מציין שבית המשפט העליון במדינה קבע שהמשאל הוא לא חוקי. "תושבי קטלוניה הוטעו להשתתף בהצבעה שהיא דרך לשום מקום. מה שראינו היום זה מדינה ששומרת על שלטון החוק".



במקביל, גם נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון התייחס לאירעים, כשאמר כי "הרווחנו את הזכות להיות עצמאיים. האיחוד האירופי לא יכול להעלים עין מהפרות זכויות האדם שקרו במהלך ההצבעה".