שר החוץ האיראני מוחמד זריף טען היום (שבת) בראיון שפורסם באל ג'זירה כי "האמריקאים 'מכורים' לסנקציות'". הוא התייחס לאיומי טראמפ על כך שארצות הברית תבטל את מחויבותה לסכם הגרעין ואמר כי "כל עסקה לא תהיה מושלמת לכל הצדדים. היא צריכה להיות פחות ממשולמת, כדי שכל הצדדים יוכלו לחיות איתה". זריף הוסיף: "הקהילה הבינלאומית לא תוכל לסמוך על ארצות הברית לעולם, במידה והיא תעשה דבר שיפגע בהסכם.



שר החוץ האיראני הסביר כי "כל הפרה של ההסכם שתבוצע על ידי האמריקאים תביא לנסיגה חלקית או מלאה של איראן מההסכם". הוא ציין כי "בטהרן לא מפחדים מהטלת סנקציות נוספות". זריף הוסיף: "המנהיגים האמריקאים הפכו אותנו לחסינים לסנקציות. מנקודת מבט בינלאומית, נראה שהאמריקאים הפכו 'מכורים' לסנקציות.



מוחמד זריף ויוקיה אמונו חותמים על הסכם הגרעין. צילום מסך מתוך טוויטר



בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני הכריז כי לא ניתן לבטל את ההישגים של ההסכם. "היום, אם ארצות הברית תפר את ההסכם, כל העולם יגנה את וושינגטון, לא את טהרן", אמר בטקס באוניברסיטת טהרן. הוא הוסיף כי "במהלך המשא ומתן הגרעיני, השגנו כמה יתרונות שלא ניתן לבטל לעולם. לא דונלד טראמפ ולא אפילו עשרה טראמפים בעולם יוכלו לקחת אי פעם את היתרונות האלה מאתנו".


רוחאני הוסיף כי "כי הסכם הגרעין הוא ניצחון איראני, ולא ניתן לשלול אותו על ידי הנשיא או כל אדם אחר, ולא ניתן לבטל אותו". בנאום שנשא באוניברסיטת טהרן לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה באוניברסיטאות באיראן, הדגיש נשיא איראן, כי "אם טראמפ יפר את הסכם הגרעין, הוא יקבל התנגדות בינלאומית למהלך". הוא הוסיף, כי "הטענות של טראמפ שאיראן הונתה את ארצות הברית במהלך המשא ומתן אינן נכונות. אם האמריקאים יפרו את ההסכם הגרעיני, הם יאבדו את הכבוד והמהימנות שלהם בעיני העולם".

רוחאני הדגיש, כי ארצו אינה מעוניינת בנשק גרעיני, והיא משתמשת בגרעין למטרות שלום. "במשא ומתן הגרעיני, הוכחנו את הכח של איראן לא בעת מלחמה בלבד, אלא גם בעת של שלום", הוסיף הנשיא האיראני. "ההצהרות באו"ם – שהיו לפני הסכם הגרעין – היו כולן נגד איראן, וגם בעלות הברית של איראן לא הגנו עליה בצורה נכונה. אולם, כיום 190 מדינות הביעו עמדות של איראן, ורק מדינה אחת היא ארצות הברית, וישות אחת – הישות הציונית – התנגדו לעמדות אלה".

במקביל, דחו בטהרן את הדיווח בסוכנות רויטרס, אשר התבסס על גורמים מערביים ואיראניים, כי הרפובליקה האסלאמית רמזה למעצמות כי היא מוכנה לקיים שיחות על תוכנית הטילים. "איראן מתייחסת לתוכניות הטילים שלה כאל מרכיב הגנתי וזו זכותה המוחלטת והיא תמשיך אותה בהתאם לתוכניות העבודה ההגנתיות, הקונבנציונליות והמדויקות", הכריז דובר משרד החוץ, בהרם קסאמי.

 
נשיא איראן חסן רוחאני בנאום בטקס באוניברסיטת טהרן. צילום: AFP


כזכור, מוקדם יותר השבוע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף את איראן, וטען כי "היא מפרה את רוח הסכם הגרעין ולא נסבול זאת". על פי דיווחים בוושינגטון פוסט, הוא מתכוון להכריז בשבוע הבא שהוא לא מתכוון לאשר מחדש את ההסכם הבינלאומי עם הרפובליקה האסלאמית, ויטען כי ההסכם אינו אינטרס לאומי של ארה"ב, כשלמעשה ההחלטה ביחס להסכם צפויה לעבור לקונגרס.

לפי הדיווח בעיתון האמריקאי, המהלך יהווה את הצעד הראשון בתהליך שעלול להביא בסופו של דבר לחידוש הסנקציות האמריקאיות נגד איראן, שתפוצץ, ככל הנראה, את העסקה שמגבילה את פעילות הגרעין שלה.

בעוד שבוע, ב-12 באוקטובר, ככל הנראה, הוא מתכוון, לפי דיווחים מוושינגטון, לשאת נאום בו יכריז על שורה של מהלכים נגד איראן בגלל ההתנהלות האזורית שלה, ובראש ובראשונה סנקציות חריפות נגד משמרות המהפכה, שלה חלק נכבד בכלכלת טהרן.

טראמפ בצילום עם ראשי הצבא. צילום: רויטרס



בממשל האמריקאי עוד לא אישרו בפומבי את הדיווחים על תוכן ההצהרה המתוכננת של טראמפ, אולם הנשיא עצמו סיפק רמז עמום לגבי הצפוי. במהלך צילום בבית הלבן עם קציני הצבא הבכירים ורעיותיהם ביום חמישי בערב, הוא אמר לעיתונאים כי "אולי זה השקט לפני הסערה". כאשר נשאל אם הוא מתכוון לאיראן, לקוריאה הצפונית או לדאעש, רק אמר הנשיא "אתם תגלו".
 
גם דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, לא הבהירה את הדברים ואמרה לעיתונאים כי "הנשיא לא מתכוון לומר מראש מה הוא מתכוון לעשות". היא ציינה כי הנשיא לא מתכוון להתמקד בהיבט בודד של הפעילות האיראנית, אלא "בכל ההתנהגות הרעה של איראן". "לא רק ההסכם הגרעיני כהתנהגות רעה, אלא גם ניסויי הטילים, ערעור האזור, המדינה תומכת הטרור מספר אחת, התקפות סייבר, תוכנית גרעינית מסווגת", אמרה.
 
מי שלא הסתירו את מורת רוחן מהעמדה האמריקאית המתגבשת הן חלק מהשותפות הנוספות להסכם. מהנציבות האירופית נמסר כי ההסכם פועל כסדרו וכל הצדדים ממלאים אחרי ההתחייבויות, בעוד ששר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הביע תקווה כי טראמפ יקבל החלטה "מאוזנת". "חשוב לשמר את ההסכם במתכונתו הנוכחית", אמר.