הסכם הגרעין עם איראן עובד מצוין וממשיך למנוע מהמדינה פיתוחו של נשק אטומי, כך אמרה הערב (שישי) שרת החוץ של האיחוד האירופי, פרדריקה מוגריני, בעקבות נאומו הדרמטי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהודיע מוקדם יותר הערב כי ארצו לא תאשרר את הסכם הגרעין, וכן כי איראן לא עומדת "ברוח ההסכם". 

מוגריני הוסיפה כי שום מדינה לא יכולה להרוס את ההסכם, שבריטניה, צרפת, גרמניה, רוסי וסין, וכן האיחוד האירופי חתמו עליו. במקום זה, היא קראה ל"תהליך משותף" כדי לשמר את ההסכם ההיסטורי, כלשונה. "אנחנו לא יכולים, כקהילה הבינלאומית, לבטל הסכם שעובד", אמרה מוגריני לעיתונאים. "זהו לא הסכם דו צדדי, והאיחוד האירופי, יחד עם הקהילה הבינלאומית, הודיעו בבירור כי ההסכם ימשיך להתקיים". 

גינוי וברכה. טראמפ הערב בנאומו. צילום: רויטרס
גינוי וברכה. טראמפ הערב בנאומו. צילום: רויטרס



מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך הערב על דברי טראמפ. "אני מברך את הנשיא על החלטתו האמיצה", אמר נתניהו בנאום שהקליט מראש לאחר עדכון שקיבל על הנאום הצפוי של טראמפ ממזכיר המדינה רקס טילרסון. "אם ההסכם עם איראן יישאר ללא שינוי, דבר אחד בטוח - בעוד מספר שנים, המשטר הזה יחזיק בארסנל של נשק גרעיני" הוסיף ראש הממשלה.

לדבריו, "ההסכם הוא איום חמור על עתידנו המשותף. טראמפ יצר אפשרות לתקן את הדיל המסוכן הזה, להשיב לאחור את האגרסיביות של איראן ולעמוד מול תמיכתה בטרור. זו הסיבה שישראל מברכת על ההזדמנות הזאת. זו הסיבה שכל ממשלה אחראית, וכל אדם המודאג מהשלום והביטחון, צריך לעשות כך גם כן".

נשיא איראן חסן רוחאני תקף את הנאום של טראמפ: "הממשל בארה"ב לא רוצה למלא את הסכם הגרעין, ולא את יתר ההתחייבויות הבינלאומיות שלו. ההסכם בלתי ניתן לדיון מחדש ועל כל הצדדים החתומים עליו לדבוק בו. אסור לאפשר לטראמפ או לקונגרס לבצע צעדים לא נכונים נגד ההסכם".
 
בהצהרה רשמית שנשא בטלוויזיה האיראנית אמר רוחאני: אנחנו מחויבים לכל סעיפי ההסכם, למרות עמדת נשיא ארה"ב". רוחאני אף התייחס לדבריו של טראמפ וטען: "הנאום היה מלא בקללות חסרות בסיס".  הוא התייחס גם לסנקציות נגד משמרות המהפכה והדגיש: "נמשיך לתמוך בהם, לעולם לא נפסיק את המאבק בטרור".