הממשלה הכורדית הודיעה היום (רביעי) כי היא מקפיאה את תוצאות משאל העם על עצמאות חבל הארץ, זאת כחלק מהמאמצים להרגיע את הרוחות מול הממשלה המרכזית בבגדד ולפתור את המשבר שנוצר. בהצהרה שפורסמה קרא השלטון הכורדי להפסקת אש מיידית ועצירת כל הפעולות הצבאיות באזור. עוד קראה לפתיחת דיאלוג בין ארביל לבגדד על פי החוקה של המדינה.



משאל העם של חבל כורדיסטן שבצפון עיראק עבר לפני כחודש עם תמיכה של יותר מ-90 אחוזים בעצמאות. מנהיג החבל, מסעוד ברזאני, אמר לאחר המשאל כי "אתם, העם הכורדי ,לא איפשרתם לרצונכם להישבר, ועכשיו אחרי שהצבעתם כן בעד עצמאות ולא ל'אנפאל' (הטבח שביצע סדאם חוסיין בכורדים), התקפות בנשק כימי ורצח עם, אנחנו נכנסים לשלב חדש".

אנשי כוחות הפדרליים של עיראק סמוך לכירכוכ. צילום: רויטרס


בעקבות המשאל החל הצבא העיראקי בנקיטת פעולות נגד המיעוט הכורדי, זאת לאחר שרוב המדינות נענו לבקשת הממשלה הפדרלית בבגדד, ונמנעו מלטוס אל ארביל. כוחות של הצבא החלו להיכנס למחוז כרכוכ, כמעט ללא התנגדות לאחר שהכוחות הכורדים העבירו את השליטה באזור ללא קרב.

אזור כרכוכ בצפון עיראק, שבו חיים כורדים, ערבים וטורקמנים, נמצא במחלוקת בין הממשלה המרכזית לבין השלטון האוטונומי הכורדי. בשנת 2014 נמלטו כוחות הצבא העיראקי מהאזור אחרי השתלטות דאע"ש על מוסול וסביבתה, ובעקבות זאת תפסו לוחמי הפשמרגה את השליטה על מנת למנוע מארגון הטרור לתפוס את שדות הנפט.