כ-4,500 שנה עברו מאז בניית הפירמידה הגדולה של גיזה, פלא העולם העתיק שעדיין עומד על תילו, ועדיין מתגלות בו תגליות שמפתיעות את חוקריו. צוות מחקר משותף, של חוקרים יפנים וצרפתים הודיעו היום (חמישי) כי שני חללים שלא היו ידועים קודם התגלו בפירמידה.



הגילוי נעשה בעזרת שיטה חדשה בשם מואוגרפיה, סריקה שמסוגלת להבחין בשינויים בצפיפות בתוך מבנים סלעיים ברמה החלקיקית. "אנחנו לא יודעים אם החלל הוא לגובה או לאורך, ואנחנו לא יודעים האם מדובר בחדר אחד או בכמה", הסביר מהדי טיובי, אחד החוקרים שאחראים לתגלית, "אבל אנחנו בטוחים שיש שם חלל מרשים, ושאף אחד לא ציפה למצוא אותו שם".



הארכאולוג האמריקאי, מארק לאהנר, שבחן את העבודה צינן מעט את ההתלהבות ואמר כי עדיין לא ברור מה החלל נועד להיות. "ייתכן ומדובר בחלל שהבנאים השאירו כדי להגן על המבנה מקריסה, כרגע כל מה שידוע זה שיש כאן משהו שונה, אנומליה, ושצריך לחקור אותה".



החלל שהתגלה בפירמידה של גיזה
החלל שהתגלה בפירמידה של גיזה



קבר של תעלומות



האני הלאל מאוניברסיטת קהיר, אחד ממנהלי המחקר, חלק על דבריו, וטען שהחלל גדול מדי כדי להיות אמצעי להסרת לחץ על המבנה, אך הסכים כי הדיון בנושא יימשך. "אנחנו מנסים להבין את האופן בו נבנתה הפירמידה. אג'יפטולוגים, ארכאולוגים וארכיטקטים מחזיקים בתיאוריות רבות ואנחנו מנסים לספק להם מידע חדש. הם אלה שייצטרכו לתת הסברים לממצאים הללו", אמר הלאל.



כידוע, הפירמידה הגדולה של גיזה, אחת משבעת פלאי תבל והיחידה מהם שנותרה עומדת עד לימינו אנו נבנתה לפני כ-4,500 שנה, כקבר לפרעה ח'ופו בן סנפרו, באמצע האלף השלישי לפני הספירה. חוקרים עדיין מנסים להבין כיצד המבנה המרשים, שגובהו כ-138 מטר והוא מכסה שטח של 53 דונם נבנה ללא שימוש באמצעים מודרנים.



אחת התעלומות העיקריות היא כיצד הועברו 2,300,000 אבני הענק מהן בנוייה הפירמידה, שכל אחת מהן שוקלת כ-2.5 טון, ועשויות מאבן גיר שלא נמצאת בסביבת הפירמידה. בחללים קודמים של הפירמידה, התגלו חללי הקבורה של ח'ופו ושל אשתו, וכן אוצרות רבים. האתר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 1979.