הליגה הערבית תתכנס ב-1 בפברואר על מנת לדון כיצד להגיב להחלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, כך דיווחה סוכנות הידיעות המצרית מאנ"א. שישה שרי חוץ ערבים שנפגשו בעמאן בשבוע שעבר אמרו כי מדינות ערב יצאו למערכה דיפלומטית משותפת על מנת לשכנע את האו"ם להכיר במדינה פלסטינית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים.

שרי החוץ הערבים אמרו בפגישת החירום שערכו בעקבות החלטת טראמפ ב-6 בדצמבר כי הצעד יגרום לאלימות ברחבי האזור. הם תיארו את הכרזת טראמפ כ"הפרה מסוכנת של החוק הבינלאומי" שאין לה תוקף חוקי. שרי החוץ של מצרים, מרוקו, ערב הסעודית, איחוד אמירויות ערב, הפלסטינים וירדן המליצו על שורה של צעדים לפגישה מלאה של שרי החוץ של הליגה הערבית שתתכנס בהמשך החודש. 


בתוך כך, ה"ניו יורק טיימס" דיווח בתחילת השבוע כי מנהיגי מצרים הביעו הסכמה עקרונית להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. סרן אשרף אל-חולי, קצין בכיר במודיעין המצרי טען, בשיחות מתועדות שערך עם מספר מגישי תכניות אירוח פופולריות במצרים, כי "הפלסטינים צריכים להסתפק ברמאללה", ואף הסביר למגישים כי עליהם לשכנע את צופיהם שהמהלך נכון. 

כזכור, העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק הצביעה בדצמבר בעד הצעת ההחלטה לביטול הכרזת נשיא ארה"ב. בהצעה תמכו כ-128 מדינות, תשע מדינות התנגדו ו-35 נמנעו. המדינות שהתנגדו בהצבעה היו ארה"ב, טוגו, פלאו, איי מרשל, מיקרונזיה, נאורו, גואטמלה, הונדורס וישראל. כשבוע קודם לכן,  מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה כדי לדון בהצעת החלטה מצרית נגד ההכרה האמריקאית. הצעה שנדחתה בסופו של דבר בעקבות וטו אמריקאי. בעד ההצעה הצביעו כל שאר 14 חברות המועצה. 

דונלד טראמפ בהכרזה על העברת השגרירות. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בהכרזה על העברת השגרירות. צילום: רויטרס