משרד החוץ הבריטי הודיע היום (שבת) כי נשקלת בקשתם של גורמים ברוסיה לבקר את יוליה סקריפל, בתו של המרגל שהורעל, המאושפזת בבית החולים במדינה. דוברת משרד החוץ הבריטי הסבירה כי "נשקלת בקשת גורמים בקונסוליה הרוסית לבקר את יוליה סקריפל, זאת בהתאם לחובות שלנו לפי החוקים הבריטים והחוקים הבינלאומיים". עם זאת, היא הוסיפה כי "סקריפל תישאל האם היא מעוניינת בביקור". ההצהרה הבריטית מגיעה אחרי שאתמול נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של שגרירות רוסיה בלונדון כי הם "מתעקשים לממש את הזכות לפגוש ביוליה קריספל, שכן היא אזרחית המדינה".



רשת BBC ציטטו אתמול שני גורמים שטענו כי בתו של המרגל, יוליה, שבה להכרתה. הגורמים הסבירו כי היא נמצאת "בהכרה מלאה, מתקשרת עם הסובבים עימה ומודעת למתרחש". הדיווח הבריטי מתפרסם פחות מיממה אחרי עדכון מבית החולים, שמסר כי מצבה וגם מצבו של אביה, השתפר. כשהם הגיעו לבית החולים בתחילת החודש, מצבם היה קשה מאוד.

בתוך כך, משרד התחבורה הרוסי פנה למקבילו הבריטי, בדרישה לדעת מדוע נערך אתמול חיפוש במטוס נוסעים רוסי, שנחת בנמל התעופה הית'רו בממלכה. תלונה רשמית נמסרה גם מהשגרירות הרוסית בבריטניה. משרד התחבורה הרוסי הסביר כי הם רוצים לדעת מה הוביל להחלטה לבצע את החיפוש. "אם אין לכך הסבר, הצד הרוסי יראה את עצם הפעולה שכוונה כלפי המטוס שלנו כפעולה לא חוקית, ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בפעולות דומות נגד חברות בריטיות", נמסר ממשרד התחבורה הרוסי. 

נמל התעופה הית'רו. צילום: רויטרס

משרד החוץ הרוסי: יגורשו 50 דיפלומטים בריטים נוספים






דוברת משרד החוץ הרוסי אמרה הבוקר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי בריטניה תצטרך "לקצץ" קצת יותר מ-50 מהדיפלומטים שלה הנמצאים במדינה. מריה זכרובה הסבירה: "ביקשנו שיהיה מספר שווה של דיפלומטים, והבריטים מחזיקים כ-50 יותר". ייתכן כי המספר המדובר כולל את אלו שמשרד החוץ הרוסי הודיע אתמול על סילוקם.

כזכור, משרד החוץ הרוסי הודיע על גירושם של דיפלומטים מ-23 מדינות. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הסביר כי "מספר הדיפלומטים הזרים שיגורשו, שווה למספר הדיפלומטים הרוסים שגורשו". נורווגיה וצ'כיה אישרו את הפרסום. מוקדם יותר היום דווח כי שורה ארוכה של דיפלומטים מערביים, זומנו לשיחות, כדי לספר להם כמה מאנשי השגרירות שלהם צפויים להיות מגורשים מהמדינה.
 
משרד החוץ הסביר כי מדובר במדינות שנקטו ב"פעולות לא ידידותיות" כלפי רוסיה. השגרירים של שגרירי צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, הולנד, קרואטיה, בלגיה, אוקראינה, שוודיה, אוסטרליה, קנדה וצ'כיה נראו ברכביהם הרשמיים כשהם במשרד החוץ, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עוד נמסר כי נציגיהם של לטביה, ליטא, מקדוניה, מולדובה, נורווגיה, רומניה ואסטוניה זומנו לשיחה. 
 
סרגיי סקריפל. צילום: AFP
סרגיי סקריפל. צילום: AFP


ביום חמישי בערב, רוסיה הודיעה כי בכוונתה לגרש 60 דיפלומטית אמריקאים ולסגור את הקונסוליה האמריקאית בסנט פטרבורג, וזאת בתגובה לצעדים דומים שביצעה ארה"ב בימים האחרונים בעקבות הרעלת הסוכן הרוסי סרגיי סקריפל. שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב הודיע על הצעדים האלו אחרי שיחת נזיפה שערך סגן שר החוץ סרגיי ריאבקוב לשגריר האמריקאי במוסקבה.

הצעדים הרוסים באים, כאמור, לאחר גירוש של יותר מ-140 דיפלומטים רוסים מ-24 מדינות. בין השאר, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על גירוש 60 דיפלומטים וכן על סגירת הקונסוליה בסיאטל. בין המגורשים 12 קציני מודיעין רוסים מהקונסוליה בניו יורק. גורם בממשל האמריקאי אמר כי הפעילות המודיעינית הרוסית בארצות הברית נהייתה יותר יותר אגרסיבית.