ברקע התקיפה הלילה בסוריה: המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מאיים להגיב בחריפות על התקיפה בין חמה לחומס. לפי אתר "אל מנאר" המזוהה עם חיזבאללה, אמר היום (שני) חמינאי: "תם עידן תקיפות ה'פגע וברח', ומעכשיו תקיפות יענו בתקיפות. האויבים הבינו שהם לא ישיגו דבר באמצעות מלחמה".



פיצוץ בבסיס סמוך לחמה

המנהיג האיראני אף איים על ארה"ב, כשבועיים לפני שהנשיא טראמפ אמור לקבל את ההחלטה הגורלית האם ארצו תישאר בהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות. "נכון להיום, משרד האוצר האמריקני הוא חדר המלחמה המופנית נגדינו, ולכן חובה עלינו להקדיש תשומת לב לכלכלה שלנו", אמר חמינאי והוסיף: "האמריקאים לא רוצים לשלם את מחיר העימות עם איראן והעם שלה, ומפילים את זה על הכתפיים של כמה ממדינות האזור. אם הן שפויות הן לא יאפשרו לאמריקאים להונות אותן". לדברי המנהיג האיראני, "על כמה ממדינות האזור לדעת כי אם ייכנסו לעימות ישיר עם איראן הן יספגו תבוסה ובוודאות יחטפו מכה". 



גם נשיא סוריה בשאר אל-אסד הגיב לאירועי הלילה כשאמר בפגישה עם יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני, עלאא א-דין ברוג'רדי, כי "האזור כולו נמצא בשלב של שרטוט המפות מחדש, ומדינות עוינות עוברות לתוקפנות ישירה נגד סוריה לאחר שזרועותיהן באזור נכשלו".



אף גורם רשמי עדיין לא לקח אחריות על התקיפה הלילה בסוריה, בבסיס צבאי של חטיבה 47 של הצבא הסורי, הממוקם בין חמה לחומס ושגרמה למותם של 18 איראנים. הבוקר פורסמו תמונות ראשונות מהתקיפה, בה נראה מבנה שהשלט עליו מעיד על היותו מכון רישוי.  

תמונות ראשונות של נזקי התקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות
תמונות ראשונות של נזקי התקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות
 
פעילי המשטר הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל וטענו בכלי תקשורת ערביים, בהם רשת אל ג'זירה, כי חיל האוויר אחראי לתקיפה חטיבה 47 מורכבת מכוחות איראניים וכוחות חיזבאללה. לעומת זאת, אחרים מדברים על חילופי אש בין צבא אסד לבין כוחות מורדים במחוז חומס. על פי דיווח בתקשורת האיראנית, 18 חיילים של משמרות המהפכה נהרגו בהפצצה.

בפרסומים ברחבי העולם קיימים דיווחים סותרים לגבי מספר ההרוגים במתקפה. ארגון אל-מרסד הסורי לזכויות אדם היושב בלונדון דיווח, כי 26 לוחמים המזוהים עם איראן, בהם גם איראנים, נהרגו בהפצצות. הקואליציה הבינלאומית הכחישה שהיא תקפה את הבסיס האיראני. על פי הדיווחים באזור הפיצוץ הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 2.6.
 
בדיווח נוסף בסוריה, נטען כי 18 איראנים נהרגו במתקפה, בהם חיאן טלאל מוחמד, הבכיר והאחראי על המפקדה האיראנית בין הערים סלחב ונהר אל-בארד בפרברי חמאה המערביים. בתוך כך, בכיר במפקדה האיראנית בסוריה טען כי הפרסומים אינם נכונים ."הדיווחים על מתקפת טילים על המפקדה בחלאב - שקריים. המפקדה שלמה ואיש לא נהרג", אמר בכיר בחטיבת "פאטמיון" האיראנית בסוריה.