משרד ההגנה הרוסי יפרסם מחר את השתלשלות האירועים שהובילה להפלת המטוס הרוסי בתחילת השבוע, כך נמסר היום (שבת) בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. בתוך כך, ערוץ אל מיאדין הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה דיווח כי ברקע הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה בתחילת השבוע, רוסיה מתכוונת מתכוונת לסגור את המרחב האווירי שבשליטה טריטוראלית סורית בים התיכון, לאחר תום התמרונים האוויריים שהיא עורכת, אותם היא צפויה לסיים ביום רביעי הקרוב.
לפי הדיווח, רוסיה מתכוונת לסגור את המרחב האווירי בתגובה להפלת האיליושין 20, מטוס הביון הרוסי שעליו היו 15 אנשי צוות שנגרמה מאש נ"מ סורית לאחר תקיפה ישראלית בלטקיה
כזכור, ביום חמישי האחרון, רוסיהמחר  הגבירה את הפעילות במזרח הים תיכון לאחר הפלת המטוס והודיעה על הגבלת הטיסה לאזורים רבים במרחב האווירי של קפריסין ובאזור הסמוך לחופי סוריה, לטובת פעולות צבאיות. החסימה תימשך עד יום רביעי הקרוב ועלולה לפגוע בנתיבי הטיסות האזרחיות הנשלטות ממגדל הפיקוח של קפריסין, בהן לישראל, ללבנון ולסוריה.
תקיפה בלטקיה


על פי דיווח שפורסם אתמול, רוסיה דחתה את הממצאים שהוגשו לה על ידי המשלחת הישראלית בראשותו של מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ודרשה לבצע חקירה מחודשת על הפלת המטוס.

אחרי חזרת המשלחת הישראלית ממוסקבה אתמול, גורם צבאי בכיר ציין כי הוצגו במהלך הפגישות מסמכים על ההתבססות האיראנית בשטח סוריה, התקיפה בלטקיה ומהאירוע עצמו. הגורם הבכיר אישר שמערך הנ"מ הסורי ירה מעל 20 טילים מסוגים שונים, בהם טילי אס.איי 5 גדולים, שהם אלה שפגעו במטוס הביון הרוסי מסוג איליושין 20 והביאו להפלתו, ולמותם של 15 אנשי צוות שהיו בתוכו. לפי הגורם, מנגנון התיאום בין הצבא הרוסי לישראלי פעל היום בצהריים שוב באזור, בהצלחה, במסגרת "פעולה שגרתית".

מפקד חיל האוויר במוסקבה. צילום: דובר צה"ל

 
עוד אישר הגורם כי משך הזמן שבו נורתה אש הנ"מ הסורית הייתה "רבה", כאשר לפי הממצאים של התחקיר היא נמשכה מעל ל-40 דקות: "רוב האש הסורית נורתה בזמן שמטוסי חיל האוויר היו כבר בשטחנו, והטילים שנורו לעבר המטוס הרוסי שוגרו בזמן שמטוסינו היו בנחיתה בבסיסם. הסורים ירו באירועים קודמים וגם באירוע הזה אש נ"מ באופן בלתי אחראי, לכל עבר, ובצורה שמסכנת את כל מי שטס באזור". 

הגורם ציין כי המפגש המרכזי בין הצדדים, שנערך במשרד ההגנה במוסקבה עם קצינים רוסים בראשות מפקד חיל האוויר הרוסי, נמשך מספר שעות ובו הוצגה קלטת שמע מהקו החם שיש בין מפקדת חיל האוויר בקריה שבתל אביב לבסיס הרוסי חמימים שבסוריה: "ההודעה שלנו על הפעולה נמסרה יותר מדקה לפני התקיפה. השארנו להם עותק מההקלטה וכך גם את עיקרי התחקיר. הצגנו להם הוכחות על האתר שהותקף, על משמעות התקיפה ותוצאותיה. אנו בתחושה שהנתונים שלנו התקבלו באופן ענייני ושקוף. הטענה כאילו השתמשנו במטוס הרוסי כפרובוקציה אינה נכונה והוכחנו זאת".