משמרות המהפכה של איראן הודיעו היום (שני) כי שיגרו הלילה טילים לעבר מזרח סוריה בתגובה לפיגוע שהתרחש לפני כתשעה ימים במצעד הצבאי בעיר אהוואז. בהצהרה שמסרו הכוחות נאמר, כי שישה טילים שוגרו ושבעה מטוסים הטילו פצצות לעברן של מטרות צבאיות. לפי הדיווחים, מספר בני אדם נהרגו בתקיפה, אך טרם נמסר אישור רשמי לכך.



על פי הדיווחים באיראן, שישה טילים ששוגרו ממערב המדינה חצו את עיראק ופגעו ביעד באזור אבו כמאל שבמזרח סוריה. רשת "אל-מיאדין" המקושרת לחיזבאללה ציינה כי השיגור "מעביר מסר ברור לארצות הברית, ישראל וסעודיה". משמרות המהפכה טענו כי כי הטילים שנורו פגעו ביעדים אליהם כוונו, וכי מספר לוחמים ומנהיגים נפגעו בעקבות התקיפה. 



סרטון שפורסם בכלי תקשורת באיראן הציג כביכול את הטילים הבליסטיים, ששוגרו הלילה. על אחד מהטילים נכתב: "מוות לארצות הברית, מוות לישראל ומוות לסעודיה".




כזכור, בחודש שעבר ביצעו ארבעה חמושים פיגוע ירי במהלך מצעד צבאי באהוואז שבדרום מערב איראן. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "פארס", שלושה מהחמושים נורו למוות במהלך האירוע. רוב התושבים בחבל אהוואז בו אירע הפיגוע הם ערבים סונים שמוחים כבר תקופה ארוכה נגד המשטר בטהרן.



מספר שעות לאחר פיגוע הירי, ארגון "המדינה האסלאמית" קיבל על עצמו אחריות לביצוע הפיגוע, כך דיווחה סוכנות "עמאק". קודם לכן, הארגון הערבי "ההתנגדות הלאומית של אהוואז", המתנגד למשטר האיראני, הודיע כי הוא זה שעומד מאחורי המתקפה. למרות זאת, האיראנים הפנו אצבע מאשימה לארצות הברית וישראל. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לפיגוע ואמר כי "משטר זר גייס, אימן וחימש את הטרוריסטים". עוד הוסיף זריף: "איראן תגיב במהירות ובנחישות על מנת להגן על אזרחים איראנים".



 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

‌ در انتقام حادثه تروریستی #اهواز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند موشک بالستیک مقر تروریست‌ها در شرق فرات در #سوریه را هدف قرار داد. موشک‌های شلیک شده سپاه از نوع ذوالفقار و قیام بودند. ‌ ‌ ‏اطلاعیه سپاه: ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست‌های مزدور و جنایتکار از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند/۷ فروند پهپاد رزمی نیز مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها را بمباران کردند. ‌ ‌#گوشمالی_سخت ⁦✌️⁩ #خبرگزاری_فارس ⁦⁩

A post shared by خبرگزاری فارس (@fars_news) on


דובר הצבא האיראני אמר כי החמושים אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ והם קשורים לישראל וארצות הברית. "הטרוריסטים האלה אומנו על ידי שתי מדינות במפרץ, הם לא שייכים למדינה האסלאמית, אך הם קשורים לאמריקה ולמוסד". לפני שישה ימים הודיע משרד המודיעין האיראני כי 22 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בפיגוע, כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים.



בעקבות הפיגוע זימנה טהרן את שגרירי בריטניה, הולנד ודנמרק לשיחה, בה הביעו האיראנים בפני השגרירים את מחאותיהם על כך שהמדינות הללו "אפשרו לחלק מחברי קבוצת הטרור שביצעו את המתקפה לשהות בשטחן". נשיא איראן, חסן רוחאני, תקף את ארה"ב בעקבות האירוע: "המדינה הזו מתנהגת כמו בריון, ומאמינה שהיא חסינה בפני הכל. היא מנסה לגרום לחוסר יציבות באיראן, אך לא תצליח בכך".



בטהרן קראו לדנמרק ולהולנד להסגיר את "מבצעי הפיגוע ועוזריהם". בהודעה מטעם משרד החוץ האיראני נאמר כי "אין זה מקובל שהאיחוד האירופי לא יסגיר את חברי הקבוצות הללו כל עוד הם לא ביצעו פשע על אדמת אירופה".



בעקבות הפיגוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע את תנחומיו בפני הנשיא האיראן חסן רוחאני, כך נמסר מהקרמלין. פוטין ציין כי מוסקבה מוכנה להגביר את המאמצים המשותפים במאבק בטרור.



שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, דחתה את רמיזותיה של איראן לכך שארצות הברית הייתה מעורבת בפיגוע. היילי התייחסה לדבריו של נשיא איראן חסן רוחאני שאמר כי ארה"ב ומדינות המפרץ הפרסי סייעו למבצעי הפיגוע, ואמרה כי עליו "להסתכל במראה ולבחון תחילה את המגרש הביתי שלו" בחיפושיו אחר האחראים למתקפה.



היילי טענה כי ארצות הברית "מתנגדת לטרור בכל מקום", והוסיפה כי רוחאני מדכא את אזרחיו במשך זמן רב ועל כן הוא "צריך להסתכל בבסיס שלו כדי להבין מאין זה הגיע".