שגריר ארצות הברית בהולנד, פיט הוקסטרה התייחס היום (רביעי) להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק, ה-ICJ, שבהאג בנוגע לתביעת איראן נגד הסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליה, ותקף אותה. הוקסטרה כינה את ההחלטה, שקבעה כי על ארה"ב לוודא שהסנקציות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית לא יפגעו במצב ההומניטרי, כלא רלוונטית וחסרת סמכות. עם זאת ציין הוקסטרה כי גם הניצחון של איראן הוא חלקי בלבד, כשהיא ביקשה מבית המשפט סעד רחב הרבה יותר משקיבלה.



כזכור, בית הדין הבינלאומי לצדק קבע מוקדם יותר היום כי על ארצות הברית לוודא שהסנקציות נגד איראן אינן משפיעות על סיוע הומניטרי או על בטיחות התעופה האזרחית האיראנית. בית הדין מצא כי ההבטחות שמסרה ארצות הברית באוגוסט, כי היא תעשה כמיטב יכולתה להבטיח שהסנקציות לא ישפיעו על התנאים ההומניטריים באיראן "אינן מספקות כדי לטפל באופן מלא בבעיות ההומניטריות והבטיחותיות שהועלו על ידי איראן".



"הסנקציות נגדנו לא חוקיות ואכזריות"



לפי פסיקת בית הדין, הסנקציות האמריקאיות "לא יזיקו לייצוא לשטחה של איראן סחורות הדרושות לצרכים הומניטריים, כגון תרופות, מכשירים רפואיים ומצרכי מזון וסחורות חקלאיות, וכן סחורות ושירותים הדרושים לביטחון התעופה האזרחית". באיראן קיבלו בברכה את פסיקת בית הדין הבינלאומי, ובמשרד החוץ האיראני מסרו: "ההחלטה הוכיחה שוב כי הרפובליקה האסלאמית צודקת, והסנקציות של ארה"ב נגד אזרחי ארצנו הן בלתי חוקיות, ואכזריות".



לפסיקתו של בית הדין תהיה ככל הנראה השפעה מעשית מוגבלת על יישום הסנקציות שוושינגטון מפעילה על איראן מאז שפרשה מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. בית הדין הבינלאומי לצדק הוא בית המשפט העליון של האו"ם לפתרון סכסוכים בין עמים, ופסיקותיו אומנם מחייבות, אך אין לו שום כוח לאכוף אותן. בהתאם, בעבר הן ארצות הברית והן איראן התעלמו באופן ממשי מהחלטות בית הדין, במקרים שהביאו זו נגד זו.