לא שוברים את הכלים:החלטת איראן להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין, על אף איומים מפורשים מצד מעצמות המערב שנותרו חלק ממנו, החזירה לסדר היום פעם נוספת את נושא ההסכם שעומד בסימן שאלה מאז פרשה ממנו ארה"ב בשנה שעברה. היום (חמישי) אמרו נציגי גרמניה, בריטניה, צרפת והאיחוד האירופי בהצהרה משותפת כי "הקשבנו בדאגה גדולה להצהרת איראן הנוגעת להסכם הגרעין", וביטאו את עמדתן בנושא. 

על פי ההצהרה, "אנו נותרים מחויבים לחלוטין להסכם ולביצועו, ודוחים כל אולטימטום מצד איראן". זאת, בהתייחס ל-60 הימים שקצבה להם הרפובליקה האסלאמית לעמוד בהתחייבויותיהן. "אנו נשקול את צעדינו בהתאם לפעולותיה של איראן הנוגעות להסכם הגרעין. אנו מפצירים בה בתוקף להמשיך למלא את התחייבויותיה בהסכם, ולהימנע מצעדים שיסלימו את המצב".
המעצמות קראו לאיראן גם להמשיך לשתף עמן פעולה בוועדות והמנגנונים המשותפים שנקבעו בהסכם, והוסיפו כי הן מתנגדות לסנקציות הנוספות שהטילה ארה"ב על איראן, המהוות המשך למדיניותה מאז פרשה מהסכם הגרעין. "אנו מתכוונים להמשיך במאמצי ההתייעלות שיאפשרו לנו לקדם את הסחר הלגיטימי עם איראן", אמרו.

לא מצליח לגייס את תמיכת המעצמות האירופאיות. טראמפ. צילום: רויטרס


כזכור, המדינות האירופאיות התנגדו לפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ולהטלת הסנקציות על איראן, אולם לא הצליחו עד כה למנוע את הפגיעה הקשה שלהן בכלכלת הרפובליקה האסלאמית. עקב התסכול ההולך וגובר באיראן מהמצב, הודיעה אמש איראן לשגרירי בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה על החלטתה להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עמן ב-2015.  בהודעה ששודרה בטלוויזיה האיראנית, נמסר כי הועברו מכתבים בנושא לדיפלומטים על ידי סגן שר החוץ, עבאס עראקג'י, בהם הוסבר על ההחלטה של הרפובליקה האסלאמית. 

בטהרן נתנו למעצמות 60 יום על מנת לממש את ההתחייבויות שלהן בנושא בנקאות ונפט, והזהירו כי אם לא יעשו זאת, איראן לא תמשיך לעמוד במגבלות רמת העשרת האורניום, שעליהן הוסכם ב-2015, ובנוגע לשדרוג הכור באראק.

נשיא איראן, חסן רוחאני, הזהיר כי ביטול ההסכם מסוכן לאיראן ולשאר העולם, והתריע מפני "תגובה קשה" אם דרישות מדינתו לא ייענו. לדבריו, "איראן גם לא תמכור אורניום מועשר ומים כבדים למדינות אחרות".  

אמש, בשעות הערב, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרסם הוראה נשיאותית לגבי הטלת סנקציות על איראן. ההחלטה נוגעת לתחומי הברזל, הפלדה, האלומיניום והנחושת באיראן והיא קובעת כי המדיניות של ארה"ב היא למנוע מאיראן הכנסות מיצוא מתכת שעלולה לממן את תוכנית הנשק הגרעיני. בנוסף, ההוראה מאפשרת להטיל סנקציות על מוסדות פיננסיים זרים המעורבים בעסקאות עם מגזר המתכות באיראן. 
 
הנשיא טראמפ אמר כי איראן יכולה לצפות לפעולות נוספות אם לא תשנה באופן מהותי את התנהגותה. לדבריו, ההוראה מזהירה מדינות אחרות שלאפשר הכנסת מתכות איראניות לנמלים שלהן לא יתקבל יותר בהבנה.