איראן הודיעה הבוקר (רביעי) לשגרירי בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה על החלטתה להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין, שנחתם עם המעצמות בשנת 2015, זאת כשנה לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החליט לסגת מההסכם. בהודעה ששודרה בטלוויזיה האיראנית, נמסר כי הועברו מכתבים בנושא לדיפלומטים על ידי סגן שר החוץ, עבאס עראקג'י, בהם הוסבר על ההחלטה של הרפובליקה האסלאמית. 



בטהרן נתנו למעצמות 60 יום על מנת לממש את ההתחייבויות שלהן בנושא בנקאות ונפט, והזהירו כי אם לא יעשו זאת, איראן לא תמשיך לעמוד במגבלות רמת העשרת האורניום, שעליהן הוסכם ב-2015, ובנוגע לשדרוג הכור באראק.
נשיא איראן, חסן רוחאני, הזהיר כי ביטול ההסכם מסוכן לאיראן ולשאר העולם, והתריע מפני "תגובה קשה" אם דרישות מדינתו לא ייענו. לדבריו, "איראן גם לא תמכור אורניום מועשר ומים כבדים למדינות אחרות". 

זריף. הזהיר את האירופים. צילום: רויטרס
זריף. הזהיר את האירופים. צילום: רויטרס

 

שר החוץ המקומי, מוחמד ג'וואד זריף, הזהיר בעבר מפני אפשרות של נסיגה חלקית מההסכם, אך הדגיש כי אין לטהרן כל כוונה לבטל את ההסכם. גורמים רשמיים באיחוד האירופי הזהירו אתמול בישיבה של הארגון מפני הצעד המדובר. צרפת הייתה המדינה הראשונה שהגיבה למהלך המסתמן, והזהירה כי לאירופה לא תהיה ברירה, אלא להטיל סנקציות כלכליות על איראן אם תחזור בה מהעסקה. "אנחנו לא רוצים שטהרן תודיע על פעולות שיפרו את ההסכם הגרעיני, כי במקרה הזה, האירופים יהיו מחויבים להטיל שוב סנקציות עליה, בהתאם לתנאי ההסכם", אמרו בפריז.
נשיא איראן, חסן רוחאני, נתון ללחצים פוליטיים מזה זמן רב, בעקבות הנסיגה האמריקאית מההסכם. ממשלת טראמפ הזהירה שוב ושוב חברות בינלאומיות אירופיות מפני הטלת קנסות כבדים במקרה שבו יסחרו עם איראן. בעקבות כך, כמעט כל החברות הגדולות התרחקו מהשוק האיראני.

ניסוחו הסופי של הסכם הגרעין התקבל בווינה ב-14 ביולי 2015, ותהליך יישומו החל ב-18 באוקטובר 2015, כשלושה חודשים לאחר חתימתו. ב-16 בינואר 2016 קבעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן עמדה בהתחייבויותיה בהסכם, מה שהוביל להסרת הסנקציות מעליה בידי ארצות הברית והאיחוד האירופי. ההסכמות הושגו בהמשך להסכמי ביניים שנעשו בין הצדדים – הסכם ז'נבה מ-2013 והסכמות לוזאן באפריל 2015, ובתום משא ומתן ממושך שניהלו הצדדים. 
 
תחת ההסכם, הסכימה איראן להסיר את מאגר האורניום המועשר בדרגה בינונית שלה, לצמצם את מאגר האורניום מועשר בדרגה נמוכה שלה בכ-98 אחוזים, ולהפחית בשני שלישים את כמות הצנטריפוגות שברשותה למשך 15 שנים לפחות. כמו כן, נקבע כי למשך העשור וחצי ממועד תחילת ההסכם, היא תעשיר אורניום רק עד לרמה של 3.67%, וכן לא תבנה מתקני העשרה או כורי מים כבדים למשך תקופה זאת. בנוסף, הוחלט כי פעילות העשרת האורניום תוגבל למתקן בודד בו ייעשה שימוש בצנטריפוגות מן הדור הישן בלבד, וכי מתקנים אחרים יומרו על מנת למנוע סיכוני הפצה.

מקרון. בצרפת הזהירו שהסנקציות יחזרו. צילום: AFP
מקרון. בצרפת הזהירו שהסנקציות יחזרו. צילום: AFP