בית הדין האירופי לזכויות אדם פסק כי רוסיה ביצעה עינויים והפרות זכויות אדם נוספות אחרי המלחמה שניהלה עם גיאורגיה בקיץ 2008. "זה ניצחון היסטורי", הכריזו בממשלה בטביליסי.

הרכב השופטים קבע כי לרוסיה לא הייתה אחריות על המתרחש במחוזות הבדלניים של דרום אוסטיה ואבחזיה במהלך ימי המלחמה, בין 8 ל־12 באוגוסט 2008, אולם הייתה לה "שליטה אפקטיבית" על השטח מסיום המלחמה ועד נסיגת כוחותיה ב־10 באוקטובר 2008. בשל כך פסקו השופטים בבית הדין בשטרסבורג כי רוסיה הייתה אחראית על הפעולות של הבדלנים נגד אזרחים גיאורגים בחודשיים שלאחר המלחמה. 
בין השאר, נאמר כי 160 אזרחים שנפלו בשבי עמדו בפני "מעשים משפילים שגרמו להם סבל ונחשבים ליחס בלתי אנושי ומבזה", כולל "עינויים". עוד נקבע כי הרוסים מנעו מאזרחים גיאורגים לשוב לבתיהם בשני המחוזות. 

השופטים הורו לשלטונות במוסקבה לבצע "חקירה הולמת ויעילה" של האירועים שהתרחשו במהלך המלחמה - שלטענת הקרמלין נועדה להגן על אזרחים מפני התקפות גיאורגיות - והן של האירועים שהתרחשו בתקופה שלאחר סיום הלחימה. בגיאורגיה מיהרו לחגוג את הפסיקה. "זה ניצחון עבור כל המדינה", הכריזה הנשיאה סלומה זוראבישווילי. "גיאורגיה זכתה להכרה כקורבן של המלחמה הזו וזה הישג גדול עבור המדינה שלנו, החברה שלנו, ההיסטוריה שלנו והעתיד שלנו". 

"ההחלטה היא תוצר מוצלח של 12 שנות מאמץ מצד מוסדות המדינה והחברה האזרחית, והיא תיתן לנו תמריץ מחודש להמשיך את המאמצים הבינלאומיים לעבר חיזוק ריבונותה של גיאורגיה ושלמותה הטריטוריאלית", הוסיף שר החוץ דויד זלקליאני.
משרד המשפטים הרוסי מסר כי הוא דוחה את הפסיקה, מאחר שהאשמה הוטלה על ארצו "על אף העובדה שהמעורבות הישירה של החיילים הרוסים מעולם לא הוכחה", הוסיף. נשיא החבל הפורש של דרום אוסטיה אנטולי ביבילוב אמר כי ההכרעה "מוטה" והתריס: "התעמולה הגיאורגית עבדה".