משחק הפינג־פונג הדיפלומטי עם איראן לגבי החזרה להסכם הגרעין נמשך, כשארה"ב "הרגיעה" אתמול את האיחוד האירופי, המעוניין לתווך בין הצדדים, ואף הכחישה כי נוצר קשר בין נציגים איראנים ואמריקאים מממשל ביידן.

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

במקביל, הצהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי "אם האמריקאים מעוניינים לחזור להסכם הגרעין, אז אהלן וסהלן. ואם אינם רוצים - גם אז, ברוכים הבאים". הנשיא האיראני הבהיר כי מבחינת ארצו, שום פסקה מהסכם הגרעין שנחתם ב־2015 בינה לבין המעצמות, לא תשתנה ולא תתווסף.

רוחאני ציין כי האמריקנים הפרו את החלטת האו"ם לקביעת הסכם הגרעין, ולכן הם לא צריכים לדבר עליו כל כך הרבה – ופשוט לחזור להסכם המקורי כפי שנחתם בזמנו בווינה.

דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס צינן בינתיים את התלהבותה של אירופה לתווך בשיחות בין הצדדים, לאחר ש"הוזמנה" לכך על ידי שר החוץ האיראני מוחמד זריף. פיטר סטאנו, דוברו של שר החוץ האירופי ז'וזף בורל, אמר בנושא זה שהאיחוד האירופי "עובד קשה" כדי למצוא נוסחה שתביא את ארה"ב חזרה להסכם, תוך ויתור על הסנקציות נגד איראן.

נד פרייס (צילום: רויטרס)
נד פרייס (צילום: רויטרס)

הדובר האמריקאי רייס אמר מצדו כי ארה"ב אומנם מתייעצת עם שותפותיה, אבל טען כי היא אינה ממהרת, וכי "לא נוצר לאחרונה קשר כלשהו בין נציגים אמריקאים לאיראנים, גם לא מרגע השבעת הממשל האמריקאי החדש".

בית הדין הבינלאומי בהאג דחה את ההתנגדויות שהגישה ארה"ב בפניו, בטענה שאין לו סמכות לדון בסכסוך בין וושינגטון לטהרן לגבי חוקיות העיצומים האמריקאיים שהוטלו על איראן. השר האיראני זריף ציין בשמחה כי מדובר בניצחון משפטי של ארצו.

בתוך כך, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מעדכנת בדוח שלה כי האיראנים קרובים לסיום התקנתן של סרכזות (צנטריפוגות) מתקדמות מדגם ER2M במתקן הגרעין התת־קרקעי שלהם בנתנז, ובמקביל החלו בהתקנת שתי סדרות של צנטריפוגות מתקדמות במתקן הגרעין בפורדו.