לאחר חילוץ ספינת המכולות שנתקעה על פני תעלת סואץ, סגן נשיא איגוד לשכת המסחר, אמיר שני, שוחח הערב (שני) עם "מעריב" והזהיר מפני ההשלכות הכלכליות הנעוצות בכך. "תוך ימים עד שבועות נחוש בחוסר בשוק המקומי. זה ישפיע על מחירי ההובלה שממילא עלו מאוד בגלל הקורונה", הסביר. 

הספינה שחסמה את תעלת סואץ, קרדיט רויטרס

"זאת בעיה עולמית, כל מה שמיוצר במזרח הרחוק עובר דרך התעלה. מוצרי חשמל, טקסטיל הלבשה, פלסטיק וחלקי חילוף לרכב. היבואנים במדינת ישראל מחזיקים מלאי", טען שני. לדבריו, "צפויים עיכובים גדולים וחוסרים בכל תחום שמגיע מהמזרח: פלסטיק, ציוד חשמל, כל המוצרים הלבנים, חלקי חילוף לרכב ואוכל מהמזרח. גם ברזל ואלומיניום לבניין מגיע משם. כל יום שחברת ספנות עומדת שם - מדובר בהפסד של עשרות מיליונים של דולרים. וזה עלול להתגלגל לצרכנים".

סגן נשיא איגוד לשכת המסחר סבר כי ישנן כ-300 אוניות שנמצאות במעבר, ועל אף שימצאו דרכים חלופות להעבירן, מדובר בעיכוב של כחודש ימים לכל הפחות. כמו כן, יותר מ-70% מהאוניות שם נושאות מכולות, וחלקן אף נפט, מה שעלול לגרום לנזקים כלכליים גבוהים יותר.

"בתקופת הקורונה, עלות שינוע המכולות זינקה מ-2,000-2,500 דולר ליותר מ-9,000 דולר. עלייה של 400%. זה זינוק משמעותי במחירי השילוח וכל זה לפני מיסים, כשמחיר השינוע משפיע גם על המיסים. לכן, מכשירי חשמל התייקרו כבר בתחילת ינואר. יש כאלה שייקרו אותם ב-10%-15%. זה משפיע גם על הלבשה. היתה תקווה שהמחירים יירדו אחרי החג הסיני שחל לפני חודש ימים והשיפור בקורונה, אבל זה לא קרה וגם לא יקרה כרגע. מה שיכול לקרות עכשיו, זה שתהיה עליית מחירים נוספת", הסביר שני.

הוא הוסיף כי "עלולה להיווצר בעיית מחסור במכולות. יש בתעלה עשרות רבות של מכולות. בעולם יש מגבלה של מכולות וציוד. כל עוד הן לא חוזרות חזרה לסין, נוצר מחסור במכולות".