האם הממשל האמריקאי החדש של הנשיא ג'ו ביידן מאותת לישראל שיש בעל בית חדש בוושינגטון? לפי דוח חדש שפורסם בארה"ב, ייתכן שהתשובה חיובית.

הדוח של מחלקת המדינה האמריקאית על פגיעה בזכויות אדם ברחבי העולם התייחס לרמת הגולן ולמזרח ירושלים כאל "שטחים כבושים" - חזרה למדיניות שהייתה נהוגה לפני ממשל טראמפ. 

הפרק על ישראל בדוח החדש, שפורסם שלשום, מציין כי הוא עוסק בישראל "בתחומי הסכם הפסקת האש של 1949, כמו גם שטחי רמת הגולן ומזרח ירושלים, שנכבשו במהלך מלחמת יוני 1967 ושאליה ישראל הרחיבה בהמשך את החוק שלה, את תחום השיפוט ואת המינהל".

שלושת הדוחות הקודמים שפורסמו תחת הממשל הקודם נמנעו מלהתייחס למזרח ירושלים ולרמת הגולן כאל שטחים כבושים. זאת בשל הכרתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל בשנת 2017 ובריבונות ישראל על רמת הגולן כעבור שנתיים.

 גם הכותרת של החלק הישראלי השתנתה תחת הממשל הרפובליקני. הדוח של 2016, שפורסם זמן קצר לאחר כניסתו של טראמפ לבית הלבן, אולם הוכן על ידי מחלקת המדינה בתקופת הממשל של הנשיא ברק אובמה, כלל את הכותרת "ישראל והשטחים הכבושים". שני הדוחות הבאים היו תחת הכותרת "ישראל, רמת הגולן, הגדה המערבית ועזה". אולם בשנה שעברה הוסרה רמת הגולן מהכותרת בשל ההכרה האמריקאית.

למרות השינוי בתוכן והחזרה לשימוש במונח "השטחים הכבושים", הכותרת של הפרק בדוח השנה נותרה "ישראל, הגדה המערבית ועזה", בדומה לדוח אשתקד. בשל כך, אנשי מחלקת המדינה הדגישו כי "השפה בדוח הזה לא נועדה להציג עמדה בסוגיה כלשהי של פתרון הקבע, שאמור לעלות במשא ומתן בין הצדדים הנוגעים לסכסוך, כולל גבולות קבועים של הריבונות הישראלית בירושלים או הגבולות בין ישראל למדינה פלסטינית עתידית כלשהי".

עוזר שר החוץ האמריקאי לזכויות אדם סקוט באסבי ערך תדרוך לכתבים באירופה עם עמיתו עוזר שר החוץ תום סלינג'ר, וחזר על עמדה זו. בתשובה לשאלות "מעריב" אמר כי "בדוחות שלנו על ישראל, הגדה המערבית ועזה השמות שונו בהתאם למדיניות הכללית של המינוח למדינות שונות ולשטחים. אין הכוונה לקבוע עמדה לגבי עצם הנושא, שתהיה תוצאה של המשא ומתן על המעמד הסופי". לדבריו, יש לקרוא את הניסוח ברוח זו.

הבכיר האמריקאי התייחס גם להחלטות הגינוי לישראל על מדיניותה בשטחים, שהתקבלו במושב מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נווה, שארה"ב הודיעה על הצטרפותה מחדש אליה.

הוא אמר ל"מעריב" כי "מועצת זכויות האדם הפגינה יחס מפלה כלפי ישראל" והוסיף: "אנחנו גאים שמעורבות ארה"ב במועצה הורידה את מספר ההחלטות האנטי־ישראליות ואת מספר הנאומים נגדה. נוכחותנו מפחיתה את הפעילות נגד ישראל, ובמקביל תאפשר לפעול עוד נגד היחס המפלה נגדה".

באיחוד האירופי, שדבק בהגדרת מזרח ירושלים והגולן כשטחי התנחלות של ישראל, המנוגדים לחוק הבינלאומי, מקדמים כמובן בברכה כל ניסוח מחודש בכיוון זה מצד ארה"ב.