דוח שקיפות חדש בארצות הברית חשף כי תאגידים ועסקים תרמו יותר מ-4.3 מיליון דולרים מאז אירועי המרד של ה-6 בינואר בגבעת הקפיטול, ליותר ממאה חברי קונגרס רפובליקנים שהתנגדו לאישור תוצאות הבחירות לנשיאות, כאשר את המקום הראשון תופס תאגיד טיוטה.

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

מיד לאחר ההסתערות של תומכי הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, על גבעת הקפיטול בניסיון לעצור את התהליך לאישור הניצחון של ג'ו ביידן, הודיעו קרוב ל-200 תאגידים וארגונים עסקיים כי הם יפסיקו לתרום כספים באמצעות ועדות הפעולות הפוליטיות שלהם ל-147 חברי הקונגרס הרפובליקנים שהתנגדו לאישור התוצאות.

אולם ארגון "אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון" דיווח כי הזרמת הכספים נמשכה, גם מצד ארגונים ותאגידים שהצהירו שלא יעשו כך. על פי הממצאים המעודכנים, 241 ועדות פעולה של תאגידים או קבוצות תעשייה העבירו תרומות בשווי כולל של יותר מ-4.35 מיליון דולר. 34 חברות תרמו לפחות 5,000 דולר בחצי השנה האחרונה.

109 מחברי הקונגרס הרפובליקנים שלא הכירו בתוצאות דיווחו שקיבלו תרומות מאז 6 בינואר. במקום הראשון נמצא מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי, שקיבל 11 תרומות בשווי כולל של 70 אלף דולר.

בראש רשימת התורמים נמצא תאגיד טיוטה היפני שהעביר 37 תרומות בשווי כולל של 55 אלף דולר, הרחק מהתאגיד הביטחוני קוביק עם שמונה תרומות של פחות מ-30 אלף דולר. תאגיד תעשיות קוך, מהתורמים הבולטים ביותר של המפלגה הרפובליקנית, העבירו שש תרומות של 17,500 דולר.

בתאגיד טויוטה הגנו על התנהלותם. "אנחנו לא מאמינים שזה ראוי לשפוט חברי קונגרס רק על בסיס הצבעתם באישור תוצאות הבחירות", נמסר בהודעה מטעם דובר התאגיד המפורסם. "על פי הבדיקה שלנו, החלטנו שלא לתת כספים לחברים מסוימים, שבאמצעות ההצהרות והפעולות שלהם, ערערו את הלגיטיות של הבחירות והמוסדות שלנו".

גולשים ברשתות החברתיות לא הסתירו את כעסם על טויוטה עם ממים על הדגם החדש "טויטה סדיטשן" (הסתה) ואפילו קריאות לחרם צרכנים נגד הדגמים המשפחתיים ורכבי השטח של יצרנית המכוניות. "לא אסע בטויוטה אפילו אם ישלמו לי", כתב אחד הגולשים. "רק מזכיר שהטאליבן אוהבים לנסוע בטויוטה", נכתב בפוסט אחר.