"רוצה לטעום אוכל הודי": נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, סירב להזמנתה של המלכה אליזבת השנייה להיפגש לכוס תה במהלך ביקורו בבריטניה בשנת 1997, כי הוא רצה "להרגיש כמו תייר" - כך חשפו מסמכי ארכיון בריטיים שפורסמו היום (שלישי). 

מאז עלתה לכס המלוכה לפני 69 שנה, המלכה פגשה את כל הנשיאים מאז הארי טרומן, למעט לינדון ג'ונסון. האחרון שבהם היה ג'ו ביידן, בחודש שעבר. גם את קלינטון היא פגשה לראשונה כאשר הגיע לחגיגות היובל לפלישה לנורמנדי ב-1994 וכעבור שנה נפגשו לכוס תה בארמון בקינגהם.

הנשיא ג'ו ביידן מבקר את המלכה אליזבת' ה-2 לכוס תה. איך אפשר לוותר על התענוג? צילום: רויטרס

אולם על פי המסמכים שפורסמו היום, כאשר הגיעו קלינטון ורעייתו הילרי לביקור רשמי במאי 1997, הם דחו באדיבות את הצעתה של המלכה להגיע לפגישה נוספת על כוס תה. במזכר של דאונינג 10 נאמר כי הנשיא האמריקאי "רוצה להיות כמו תייר", וביקש שיהיה לו זמן לקניות ולטעום אוכל הודי. "האמריקאים אמרו שהנשיא וגברת קלינטון מודים מאד להוד מלכותה על ההזמנה לתה בארמון, אבל רוצים לדחות אותה בנימוס", כתב המזכיר הפרטי בלשכת ראש הממשלה, פיליפ ברטון.

ביל והילרי קלינטון, רון מיברג (צילום: רויטרס)
ביל והילרי קלינטון, רון מיברג (צילום: רויטרס)

הביקור התקיים שבועות ספורים לאחר הניצחון ההיסטורי של מנהיג הלייבור, טוני בלייר, בבחירות בבריטניה ובדאונינג 10 ראו זאת כהזדמנות להציג את ראש הממשלה הטרי ואת הנשיא האמריקאי בתור "מנהיגים צעירים, דינמיים ורציניים".

לשם כך, גיבשו יועציו של בלייר כמה רעיונות לבילויים משותפים. "אנחנו מציעים שהם יטיילו בכיכר טרפלגר לפני שיבקרו בקפה ספורטס בקצה היימרטק, שם קבוצת ילדים תוכל להראות לנשיא ולראש הממשלה איך לשחק בכמה משחקי מחשב מתוחכמים", הציע ברטון, אולם בשגרירות האמריקאית קבעו כי הרעיון "לא רציני מספיק".

המלכה אליזבת (צילום: REUTERS/Toby Melville/Pool)
המלכה אליזבת (צילום: REUTERS/Toby Melville/Pool)

במשרד החוץ גם הציעו כי ארוחת הצהריים בדאונינג 10 תהיה הזדמנות "עבור הנשיא (סקסופון) ועבור ראש הממשלה (גיטרה) לנגן יחד קצת (עם או בלי מוזיקאים אחרים שעשויים להיות בארוחה)", אולם גם הפעם נדחה הרעיון על ידי האמריקאים. בסופו של דבר, שני הזוגות נפגשו לארוחת ערב במסעדה צרפתית יוקרתית ליד גשר מצודת לונדון, שם הם הזמינו מנות דגים, יין, שמפניה ובירות והחשבון הסתכם ב-298.86 פאונד.