אכזבה לנאס"א: גשושית המחקר פרסוורנס (התמדה) ביצעה בסוף השבוע את הקידוח הראשון שלה על אדמת מאדים, אולם לא הצליחה לאסוף דגימת סלע שמיועדת להישלח לכדור הארץ בעשור הבא.

הזרוע הרובוטית של הגשושית קדחה ביום שישי בתוך סלע במכתש ג'זרו ובצילום ששלחה נראה עיגול מושלם. "חור הקידוח הראשון שלי במאדים!", נכתב בציוץ של חשבון הטוויטר של המשימה. "איסוף דגימות סלע והאכסון שלהן זו משימה גדולה ומורכבת, וזה צעד עצום. השלב הבא: עיבוד".

אולם כאשר מדעני נאס"א ניתחו את המידע, התברר להם כי למרות הקידוח המוצלח, מיכל האכסון על הגשושית נותר ריק, ללא כל דגימה מוצקה או אבק, בניגוד לכל הניסויים שבוצעו על פני כדור הארץ.

הגשושית פרסוורנס רגע לפני הנחיתה על מאדים (צילום: NASA/JPL-Caltech/Handout via REUTERS)
הגשושית פרסוורנס רגע לפני הנחיתה על מאדים (צילום: NASA/JPL-Caltech/Handout via REUTERS)

כעת בוחנים אנשי המשימה את הצילומים של החור בסלע ומידע נוסף בניסיון לברר מה גרם להצלחה החלקית. "זה קצת מוציא את האוויר כי כל המכשור המורכב פעל היטב, ההנדסה פעלה טוב, אבל נראה שמאדים לא שיתף פעולה", אמר מדען הפרויקט, קן פארלי. "אבל אנחנו נתמיד".

הגשושית, שנחתה על מאדים בפברואר האחרון, אמורה לאסוף מספר דגימות קרקע שאמורות להיות הראשונות שיובאו חזרה לכדור הארץ כדי לאפשר למדענים לקבל הבנה טובה יותר על העבר של כוכב הלכת האדום. נאס"א וסוכנות החלל האירופית אמורות לבנות חללית שתגיע לאסוף את הדגימות, אולם המשימה ההיסטורית צפויה להתבצע רק בשנת 2031.