העיתונאי איתי אנגל שוחח היום (שני) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, על המצב החדש באפגניסטן, לאחר שהטאליבן השתלט על המדינה. אנגל התייחס לתמונות הקשות שפורסמו ברחבי הרשת, מהם נראים אזרחים אפגניים כשהם מנסים להיתלות על מטוס אמריקאי, בניסיון נואש לעזוב את המדינה.

"אני כל הזמן בקשר עם חבר, כתב אפגני שעובד ברשת אמריקנית, כשהוא סיפר שהגיע לשדה התעופה ויש בלגן ויש עשרות אלפים שמסתערים על המסלול הבנתי שיש בעיה. הוא עצמו שחי שם, והוא עיתונאי אדיר, הוא בהלם מוחלט עד כדי כך שהוא אפילו לא יודע אם יצליח לעלות על טיסה. הבטיחו שיחלצו אותו ואת האנשים שעובדים ברשת הזאת, אבל בשביל זה צריך מרפקים כרגע, כי אין שם מספיק אנשי ביטחון, הכול התפרק. הגיעו אנשים, עלו למטוסים, לאף אחד אין ויזה, כמובן, כל אחד אומר 'גם אני עבדתי עם אמריקנים, אני הסעתי להם ירקות, עבדתי במספרה', ומתפרץ פנימה. אנשים שלא מצליחים להיכנס פנימה עולים על הכנפיים, חלקם מצליחים אפילו להמריא, והמטוס מגיע לגובה אדיר שממנו שהם נופלים", פתח העיתונאי את דבריו.

לאחר מכן הוא סיפר שהאנשים, שרואים מצד אחד כיצד חבריהם שנתלו על המטוס נופלים, עדיין נשארים על מסלול ההמראה, בתקווה שיצליחו להימלט מהמדינה: "הם רואים את זה, ורואים שיש מתחם עם חיילי מארינס ששומרים באדיקות על מקום שיש בו רק אמריקאים. כל מי ששיתף פעולה עם האמריקאים זו קאסטה אחרים ומחכים. כרגע טיסות המילוט הושעו, כי אי אפשר לנוע על המסלול".

חייל בצבא אפגניסטן (צילום: רויטרס)
חייל בצבא אפגניסטן (צילום: רויטרס)

לאחר מכן, אנגל ניסה להסביר כיצד הידרדר המצב באפגניסטן, והאם המדינה בדרך לכאוס מוחלט ולאבדון: "לפני הסובייטים היו שם הבריטים, שספגו תבוסות איומות ברכס הינדו-קוש. אין ארץ שחיסלה את המנהיגים הכי גדולים כמוה. אפשר להגיד משהו לזכותה, שזו הטופוגרפיה והעיקשות של הלוחמים שלה, וצריך להגיד לחובתה שאם לא נהיה פוליטיקלי קורקט, יש ארץ ששמה אפגניסטן, אבל אין עם אפגני. אם אני אהיה עוד יותר לא פוליטיקלי קורקט, אפגניסטן היא מדינה של שאריות". 

הוא הסביר את דבריו ואמר כי "במפה רואים סביבה את טג'יקיסטן, אוזבקיסטן, טורקמניסטן, איראן, פקיסטן – והיא מורכבת מטג'יקים שלא נכנסו לטג'יקיסטן, אוזבקים שנותרו מחוץ לאוזבקיסטן וכן הלאה. לאף אחד אף פעם לא הייתה זהות אפגנית, הזהות היא שורשית גרעינית של השבט. ובגלל זה, ככה אנחנו צריכים להבין את הצבא שאמריקה בנתה במאות מיליארדים של דולרים במשך 20 שנה ושהוא התפרק לא ב-20 יום אלא ב-20 דקות. אנשים שברגע שיש סכנה אומרים 'לא שווה לי כלום'".

לסיום, אנגל שב לדבר על חברו שנשאר תקוע באפגניסטן וסיפר: "הוא העביר לי הקלטה מדהימה, הוא מספר איך חיילים שעמדו על המשמר עד אתמול, פשוט פשטו את המדים, באמצע הרחוב, וזרקו את הרובה, כדי שכשהטאליבן יגיע, הם יוכלו להגיד 'אף פעם לא הייתי חייל".