אחרי 20 שנה: הצבא האמריקאי פינה הלילה (בין שני לשלישי) את אחרון אנשיו מאפגניסטן, ובכך סיים את הנוכחות הצבאית ואת אחד ממבצעי הפינוי האוויריים הגדולים בהיסטוריה. זאת, בצל איום הטרור המתגבר, שנמשך אתמול עם ירי רקטות לעבר נמל התעופה של קאבול.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כי על הטליבאן לאפשר מעבר בטוח לאלו שברצונם לעזוב את אפגניסטן. עוד הוסיף כי יעניק הצהרה לעם האמריקאי בנושא הנסיגה ביום שלישי בצהריים (שעון וושינגטון).

הבית הלבן מסר מוקדם יותר כי 1,250 בני אדם פונו ביממה האחרונה מקאבול, בהם 1,200 בני אדם ב־26 טיסות אמריקאיות ועוד 50 בשתי טיסות של מדינות הקואליציה. בסך הכל פונו 116,700 בני אדם מאז 14 באוגוסט.

גם היום נמשך איום הטרור נגד מבצע הפינוי. רקטות נורו אתמול בבוקר לכיוון נמל התעופה. אולם, מערכות ההגנה האוויריות הצליחו ליירט חמש מהן. עדי ראייה סיפרו כי הרקטות שוגרו מתוך כלי רכב, ועשן נראה עולה מכיוון צפון העיר, כאשר לאחר הירי גם נשמעו קולות ירי. הצבא האמריקאי והטליבאן הודיעו כי לא היו נפגעים וכי הפעילות בשדה נמשכה כסדרה. ארגון המדינה האסלאמית ח'ורסאן קיבל את האחריות על ירי הרקטות לעבר שדה התעופה.

המונים מנסים להיכנס לשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)
המונים מנסים להיכנס לשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)

על פי הדיווחים באפגניסטן, בתקיפה האווירית האמריקאית שבוצעה שלשום נגד מכונית תופת עם מחבלים מתאבדים בדרכם לנמל התעופה נהרגו עשרה בני משפחה, בהם שבעה ילדים שחמישה מהם היו בני 5 ומטה. זאת בנוסף לאזמרי אחמדי (40), שעבד עבור ארגון צדקה מקליפורניה, ואחיינו בן ה־25 שעמד להינשא.

דובר פיקוד המרכז האמריקאי קפטן ביל אורבן מסר כי הם מודעים לדיווחים וכי הם חוקרים אם יש קשר לתקיפה. "אנחנו נהיה עצובים ביותר על כל אובדן אפשרי של חיים של חפים מפשע", אמר אורבן, שלא שלל את האפשרות שבני המשפחה נפגעו מהפיצוצים של חומרי הנפץ שהיו בתוך המכונית.

בתוך כך אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון בתום ביקור בעיראק כי "השיחות עם הטליבאן הן מחויבות המציאות". לדבריו, שיחות כאלה אין פירושן הכרה בארגון, אך מדבריו ניתן להבין שצרפת אינה מוציאה זאת מכלל חשבון.