ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הבהיר כי הוא לא מתחרט על ביטול עסקת הצוללות עם צרפת, על אף התגובה הנזעמת של פריז, שהחזירה את שגרירה מקנברה. מוריסון טען כי הוא התריע זמן רב שיש לאוסטרליה חששות לגבי יעילות העסקה.

"היו לצרפתים את כל הסיבות לדעת שיש לנו דאגות עמוקות ורציניות מכך שהיכולת של צוללות התקיפה לא תעמוד באינטרסים האסטרטגיים שלנו, והבהרנו היטב שנקבל החלטה על פי האינטרס הלאומי האסטרטגי שלנו", אמר מוריסון לעיתונאים. "אני לא מתחרט על ההחלטה להציב את האינטרס הלאומי של אוסטרליה במקום הראשון", המשיך.

מוריסון סיפר כי הוא התקשר לנשיא צרפת עמנואל מקרון ביום רביעי בערב, לפני פרסום ההודעה על ביטול העסקה ועל הקמת הברית האסטרטגית עם ארה"ב ועם בריטניה, אולם לא ציין אם הם שוחחו.

עמנואל מקרון (צילום: איי אף פי)
עמנואל מקרון (צילום: איי אף פי)


שר ההגנה פיטר דאטון הוסיף כי אוסטרליה הייתה "פתוחה וכנה" עם הצרפתים לגבי החששות מעסקת הצוללות. "הטענות שהחששות האלה לא הועלו על ידי הממשלה האוסטרלית פשוט חוטאות לאמת, כי הכל היה גלוי ובוודאי נאמר בפומבי במשך זמן רב", הצהיר.

השגריר הצרפתי ז'אן־פייר תאבו לא הסתיר את מורת רוחו מהתנהלותה של אוסטרליה בעת שעשה דרכו חזרה לארצו. "מעציב אותי שחשבנו שאנחנו חברים ודקרו אותנו בגב", אמר.

דובר ממשלת צרפת גבריאל אטאל עדכן אתמול כי מקרון צפוי לשוחח בימים הקרובים עם הנשיא ג'ו ביידן "כדי לקבל הסברים על נושא ששווה ערך להפרת אמון חמורה". הוא הדגיש כי אוסטרליה חייבת לכבד את ההסכם על מכירת הצוללות וכי "יש פיצוי שחייבים לשלם".