שלושה מדענים שסייעו לפתח מודלים שמנתחים את השפעת האדם על התחממות כדור הארץ ותופעות מורכבות נוספות הם הזוכים בפרס נובל בפיזיקה לשנת 2021. "הם תרמו לאופן שבו אנחנו מבינים מערכות פיזיקליות מורכבות", מסרה ועדת הפרס השבדית.

פרופ' סיוקורו מנאבה (90), חוקר אקלים ומטאורולוג יפני-אמריקאי מאוניברסיטת פרינסטון, ופרופ' קלאוס הסלמן, חוקר אוקיינוסים ואקלים ממכון פקס פלאנק למטאורולוגיה בהמבורג, יקבלו את הפרס על "בניית מודלים פיזיקליים של אקלים כדור הארץ, כימות של משתנים וחיזוי אמין של ההתחממות העולמית". הם יתחלקו במחצית מהפרס בשווי 1.3 מיליון דולר.

מנאבה הוביל בשנות השישים מחקר של פיתוח מודלים לניתוח האקלים של כדור הארץ והיה הראשון שהראה כיצד רמות גוברות של פחמן דו חמצני באטמוספרה מוביל לעליית טמפרטורות על פני כדור הארץ. כעשור מאוחר יותר, יצר הסלמן מודל שקשור בין מזג אוויר ואקלים לצד שיטות שאפשרו לזהות סימנים של פעילות אנושית ושל תופעות טבע באקלים. "הם הניחו את היסוד להבנתו של האקלים של כדור הארץ וכיצד האנושות משפיעה עליו", ציינו חברי ועדת הפרס.

המחצית השנייה של הפרס תינתן לפרופ' ג'ורג'יו פריזי (73), פיזיקאי תיאורטיקן מאוניברסיטת ספיאנצה ברומא על "גילוי יחסי הגומלין בין הפרעות ותנודות במערכות פיזיקליות, מאטומים ועד כוכבי לכת". המחקר שביצע לפני כ-40 שנה, סייע לחשוף מגמות נסתרות בחומרים מורכבים בלתי מסודרים ותרם להבנה של תופעות רנדומליות בפיזיקה, במתמטיקה, בביולוגיה ובמדעי המוח.

"הגילויים שזכו להוקרה השנה מראים כי הידע שלנו לגבי האקלים מבוסס על יסודות מדעיים מוצקים, על בסיס מחקר מפרך של תצפיות", ציין יו"ר ועדת הפרס, תורס הנס הנסון. "כל הזוכים תרמו לנו בכך שאפשרו לנו לקבל הצצה עמוקה להתפתחות של מערכות מורכבות".