נציבות האיחוד האירופי הציגה היום (שלישי) אסטרטגיה ראשונה מסוגה למאבק באנטישמיות וטיפוח החיים היהודיים והמורשת היהודית ביבשת. זאת, על רקע העלייה בגילויי השנאה כלפי יהודים, במיוחד בצל מגפת הקורונה.

"יהודי אירופה והקהילות היהודיות תרמו להתפתחות החברתית, הפוליטית, הכלכלית, המדעית והתרבותית של אירופה במשך יותר מאלפיים שנה והם מהווים חלק בלתי נפרד מהזהות של אירופה", נאמר במסמך. "מגוסטב מאהלר ועד זיגמונד פרויד, מחנה ארדנט ועד סימון וייל, יהודים העשירו את המורשת התרבותית, האינטלקטואלית והדתית של אירופה".

עוד נכתב כי "אנטישמיות לא הפסיקה עם השואה. דורות אחרי סיום השואה, אנטישמיות נמצאת בעלייה מטרידה, באירופה ומעבר לה". "אנטישמיות אינה תואמת את ערכי היסוד של אירופה. היא מייצגת איום לא רק על הקהילות היהודיות והחיים היהודיים, אלא גם על חברה פתוחה ומגוונת, לדמוקרטיה ולדרך החיים האירופית. האיחוד האירופי נחוש לשים לכך סוף".

האסטרטגיה החדשה שתהיה בתוקף לעשור הקרוב כוללת שלושה נדבכים - מניעת כל גילויי האנטישמיות, הגנה על החיים היהודיים וטיפוחם וקידום מחקר וחינוך וזכר השואה. "הנציבות מזמינה את כל מוסדות האיחוד, המדינות החברות, ארגונים בינלאומיים וכל שחקני החברה האזרחית והאזרחים להתחייב לעתיד חופשי מאנטישמיות באיחוד האירופי ומעבר לו", נאמר במסמך.

לפי האסטרטגיה, הנציבות תעביר למדינות החברות מימון לגיבוש אסטרטגיות לאומיות למאבק באנטישמיות ותפעל להקמת רשת אירופית שתאתר גילויי שנאה ברשת ותסיר אותם. כמו כן, יועבר מימון רשמי של האיחוד לטובת שיפור האבטחה במרחבים ציבוריים ובמבני דת.

הנציבות האירופית גם תפעל להגן על המורשת היהודית ולהעלאת המודעת לחיים היהודיים, לתרבות ולמסורות. על מנת לשמור על זכר השואה, הנציבות תסייע להקמת אתרי זיכרון במקומות שקשורים לרדיפת היהודים ולרציחתם במלחמת העולם השנייה, בעיקר אתרים בלתי מוכרים כדוגמת מקומות מסתור ואתרי הוצאה להורג, ובנוסף תפעל להקמת רשת של שגרירים צעירים שיקדמו את זכר השואה.

"היום אנחנו מתחייבים למען שגשוג חיים יהודיים באירופה על כל גיוונם", מסרה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין. "אנחנו רוצים לראות חיים יהודיים פורחים שוב בלב הקהילות שלנו. ככה זה צריך להיות. האסטרטגיה הזו מייצגת שינוי באופן שבו אנחנו מגיבים לאנטישמיות. אירופה יכולה לשגשג רק כאשר הקהילות היהודיות שלה מרגישות בטוחות ומשגשגות".

סגן נשיאת הנציבות לענייני קידום דרך החיים האירופית, מרגריטיס שינאס, הוסיף כי "האסטרטגיה הזו - ראשונה מסוגה - היא המחויבות שלנו להילחם בכל צורות האנטישמיות ולהבטיל עתיד לחיים יהודיים באירופה ומעבר לה". "אנחנו חייבים את זה למי שנכחדו בשואה, אנחנו חייבים את זה לשורדים ואנחנו חייבים את זה לדורות הבאים", הצהיר.