אלכסיי נבלני, מתנגד המשטר הרוסי שכלוא במושבת עונשין, הוא הזוכה בפרס סחרוב של הפרלמנט האירופי לחופש המחשבה לשנת 2021 שניתן לאישים ולארגונים שפועלים למען הגנה על זכויות אדם ושמירה על החירות.

סגנית נשיא הפרלמנט, היידי האוטלה, הודיעה כי מנהיגי המפלגות בפרלמנט החליטו כי נבלני הוא שיקבל את הפרס היוקרתי בשווי 50 אלף אירו שיוענק בטקס בשטרסבורג ב-15 בדצמבר, אליו הוא לא יוכל להגיע. "אלכסיי נבלני הפגין אומץ רב בניסיונות שלו להשיב את חופש הבחירה לאזרחי רוסיה", אמרה. "במשך שנים, הוא נלחם למען זכויות אדם וחירויות בסיסיות בארצו. זה עלה לו בחירותו שלו וכמעט גם בחייו".

נשיא הפרלמנט, דויד ססולי, ציין כי נבלני "פעל ללא הרף נגד השחיתות של משטר פוטין, ובאמצעות החשבונות שלו ברשתות החברתיות ובקמפיינים הפוליטיים, הוא סייע לחשוף הפרות וגייס את תמיכתם של מיליונים ברחבי רוסיה. בשל כך, הוא הורעל ונשלח לכלא". "בהענקת הפרס, אנחנו מכירים באומץ האישי הכביר שלו ושבים של התמיכה הבלתי מתפשרת של הפרלמנט בשחרורו המיידי", הצהיר.

"מר פוטין, שחרר את אלכסיי נבלני", נכתב בחשבון הטוויטר של מפלגת העם האירופית מהמרכז-ימין, המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט. "אירופה קוראת לחופש שלו ושל כל האסירים הפוליטיים האחרים".
 
לצד נבלני, היו ברשימה הסופית של המועמדים לפרס שניתן מאז 1988 גם ארגון זכויות האדם והסביבה גלובל ויטנס, נשיאת בוליביה לשעבר הכלואה ג'אנין אנייז, פעילת זכויות האדם מסהרה המערבית סולטנה חאיה ו-11 נשים אפגניות.

נבלני נחשב למתנגד הבולט ביותר למשטרו של הנשיא ולדימיר פוטין ובאוגוסט אשתקד הוא ניצל מניסיון התנקשות באמצעות גז העצבים נוביצ'וק. תחקירים העלו כי סוכנים של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) הם שעמדו מאחורי ניסיון החיסול בעת שנבלני שהה בסיביר.

לאחר שעבר טיפולים ותהליך שיקום בגרמניה, הוא שב לרוסיה בינואר האחרון ומיד נעצר בטיעון של הפרת תנאי שחרור בערבות בפרשת שחיתות. בעקבות זאת, נגזר עליו עונש של כשנתיים וחצי והוא שוהה כיום במושבת עונשין באזור מוסקבה, אולם המשטר ממשיך לקדם נגדו הליכים שצפויים לשלוח אותו לשנות מאסר נוספות. כמו כן, הארגונים של נבלני למאבק בשחיתות הוצאו מחוץ לחוק והוגדרו "ארגונים אזרחיים" וחלק מיועציו הקרובים נמלטו מהמדינה.