כוחות הביטחון של קולומביה השלימו בהצלחה מצוד של 12 שנה אחרי סוחר הסמים המבוקש ביותר במדינה דיירו אנטוניו אוסוגה, המכונה אוטוניאל, כשעצרו אותו בעודו מסתתר בג'ונגל במבצע מורכב. נשיא המדינה איוון דוקה השווה את לכידתו לחיסולו של ברון הסמים הידוע פבלו אסקובר.

אוטוניאל (50), לשעבר לוחם בארגון גרילה, הפך לפני כעשר שנים למנהיג של כנופיית המפרץ, ארגון פשיעה העוסק בסחר בסמים ומעורב במעשי רצח וחטיפות, לצד סחיטה וכרייה בלתי חוקית. לפי ההערכות, בארגון כ־1,200 חברים, רבים מהם חברים לשעבר בארגוני טרור וגרילה. הממשל האמריקאי הגיש נגד אוטוניאל כתב אישום בשנת 2009 והציב פרס של 5 מיליון דולר על ראשו, ואילו ממשלת קולומביה הציעה פרס של 800 אלף דולר עבור מידע שיביא ללכידתו.


שלשום הודיע הנשיא דוקה כי אוטוניאל נלכד באזור מיוער ליד נקולי, באזור החוף הצפון מערבי של המדינה. במבצע השתתפו 500 אנשי ביטחון מהמשטרה, הצבא וחיל האוויר בסיוע של כוחות נחתים שחסמו את הנהרות ו־200 מסוקים. שוטר אחד נהרג בחילופי האש.

על פי הדיווחים, דוקה הורה בתחילת השנה למפקדי הצבא והמשטרה לשנות את האסטרטגיה במצוד אחרי אוטוניאל אחרי שורת כישלונות בלכידתו. המפנה הגיע מוקדם יותר החודש, כאשר 150 אנשי מודיעין נשלחו לערים המרכזיות במחוז אטיוקיה ואספו מידע שהוביל אותם למיקומו.



"זו המכה הגדולה ביותר נגד הסחר בסמים במדינה שלנו במאה הנוכחית", הצהיר דוקה. "אפשר להשוות את המכה הזו רק לנפילתו של פבלו אסקובר בשנות ה־90". אסקובר, מנהיג קרטל מדיין ואחד מברוני הסמים המפורסמים בעולם, חוסל בשנת 1993 אחרי מצוד ממושך וסיפורו גם הונצח בסדרה "נרקוס".

אוטוניאל כבר נידון בקולומביה לשישה עונשי מאסר - בהם עונש של 50 שנה ועונש של 40 שנה - על עבירות של רצח, היעלמויות כפויות וגיוס קטינים - אולם עדיין לא ברור אם הנשיא דוקה יחליט להסגיר אותו לארה"ב, שם הוא מואשם רק בעבירות של סחר בסמים ועלול להתחמק ממאסר עולם.