צבאות ארמניה ואזרבייג'ן ניהלו היום (שלישי) את חילופי האש הקשים ביותר מאז הפסקת האש שסיימה את המלחמה בדיוק לפני שנה, כאשר ישנם דיווחים על 15 חיילים ארמנים שנהרגו, בנוסף לפצועים ולשבויים.

מאז שעות הבוקר המאוחרות התנהלו חילופי אש שכללו גם ירי ארטילרי בגבול שבין שתי המדינות. הרשויות הארמניות האשימו כי האזרים ביצעו "פרובוקציה" ותקפו את הכוחות הארמניים וכי כתוצאה מכך 15 חיילים נהרגו ועוד 12 נפלו בשבי ושתי עמדות קרביות נכבשו. הארמנים גם טענו כי הצליחו לגרום לנפגעים רבים בצד האזרי.

מנגד, באזרבייג'ן טענו כי שני חיילים נפצעו בהתקפת פתע ארמנית וכי כוחותיהם הצליחו להרוס עמדות נגד טנקים ומרגמות. "כתוצאה מהצעדים הנחרצים שננקטו על ידי החיילים האזרים, החיילים הארמנים נוטרלו ונעצרו, מספר רב של כלי נשק ותחמושת נתפסו כפרס", נמסר מהצבא. הנשיא אילהם אלייב הטיל את האחריות לאירועים על ההנהגה הצבאית והפוליטית בארמניה.

חייל ארמני (צילום: KAREN MINASYAN/AFP via Getty Images))
חייל ארמני (צילום: KAREN MINASYAN/AFP via Getty Images))

בעקבות האירועים, פנו הארמנים לרוסיה בבקשה שתסייע לעצור את הלחימה ולהגן על השטח הריבוני של ארמניה. במוסקבה קראו לאזרים להפסיק את התוקפנות ושר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הביע את נכונותו לתווך בין הצדדים כדי להביא לשחרור החיילים השבויים. שעות מספר לאחר מכן, משרד ההגנה הארמני הכריז על הפסקת אש. 

מדובר ביום הלחימה הקשה ביותר מאז הסכם הפסקת האש שהושג ב-8 בנובמבר אשתקד וסיים 44 ימי לחימה באזור נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת שבמהלכם נהרגו 6,500 בני אדם. יותר מאלפיים משקיפים רוסים הוצבו באזור על מנת לשמור על הרגיעה, אולם המצב המשיך להיות מתוח.